”Engelske bilkjøpere snytes”Engelsk bilindustri, produsenter og importører ”fikk pepper" så det holdt i slutten av januar: Industrien anklages for å samarbeide om å holde utsalgsprisene kunstig høye. Industrien slår selvfølgelig tilbake, slik den har gjort de siste tre årene som disse angrepene har økt i styrke og sier at det er ikke noe som sier at de kan klare å overleve med de prisavslagene som forbruker-organisasjonene antyder er mulige. Men det som virkelig betyr noe er jo ikke hvordan industri og myndigheter håndterer en slik situasjon, men hvordan kundene oppfatter den. Og kundene sier klart fra. I januar var salget til privatpersoner 20% lavere enn for et år siden. Riktignok økte firmabilkjøpet såpass at total registrering lå nesten 2 % høyere. Men man kan faktisk begynne å snakke om en forsiktig boikott fra vanlige kunder. Og selv i dette landet, der firmabil betyr mer enn noen andre steder i hele verden, er industrien forholdsvis avhengig av den vanlige kunden. Ikke minst fordi det er han, og ikke firmabilkjøperen, som betaler priser som gjør at det blir litt fortjeneste i den andre enden. Ekstra alvorlig blir det når det viser seg at en del av disse såkalte flåtekjøpene var bilprodusentene selv som forhåndsregistrerete store mengder biler. ”For at panikken ikke skal bre seg” sier forbruker-foreningene. Og i dag kom det en melding fra EU-kommisjonen som igjen bekrefter at England har de høyeste bilprisene av alle i den 15-nasjoners store blokken. Og dette på tross av at bilprisene der er kuttet i snitt nesten 3 prosent det siste halvåret. Slike fakta blir stadig vanskeligere for en presset bilbransje å forklare. Det er derfor stadig flere som ikke forsøker å forklare det i det hele tatt. Mitsubishi var først ute, de bare satte ned prisene så det holdt. Av Jon Winding-Sørensen Artikkel fra www.firmabil.no URL: |