Michelin jobber for "konsolidering"Vi kan se frem mot en enda sterkere konsentrasjon av de store dekkfabrikkenes makt, i følge et intervju Edouard Michelin nylig ga til den franske avisen La Tribune. ”Michelin vil spille en aktiv rolle i den kommende konsolidering av dekkbransjen,” sa dagens leder av dekk-markedslederen til avisen. Og denne konsolideringen vil i klartekst si at de største operatørene vil kontrollere mellom 70 og 75 prosent av verdens dekkmarked i løpet av de kommende fem årene, antydet han. Om sitt eget firma kunne han fortelle at 1999-salget økte med 10,2 prosent, at det meste av økningen kom i fjerde kvartal og i første rekke i Nord Amerika. Og som en liten fremtidsantydning kunne han fortelle at snart vil de tilby ”skreddersydde” Goodrich-dekk i en rekke forskjellige farge-valører, slik at man nå kan bruke dekkene som styling-faktor også. Disse skal selges over Internet og leveres direkte til kundens hjem. I Europa har han et annet mål: kontroll av 50% av topp-segmentene på dekk i løpet av tre til fem år, sa han. Av Jon Winding-Sørensen Artikkel fra www.firmabil.no URL: |