Dekkfabrikker i tett samarbeidEtter at de tre store amerikanske bilfabrikkene fortalte at de skal bygge ut et felles web-basert innkjøpssystem, og anti-trust myndighetene ser ut til å la dem slippe unna med det, har flere hektet seg på vogna. GM fortalte at de skal utvikle en innkjøps-portal på nettet, der innkjøp skjer etter en slags omvendt auksjon. Sammen med Ford og DaimlerChrysler blir dette en enorm muskel å bruke mot underleverandør-industrien. Det som først og fremst blir spennende er om de eventuelle besparelsene (som burde bli formidable) skal komme kunder eller aksjonærer til gode. Det tok ikke mange timer før Renualt-Nissan sa de var interessert, en rekke av amerikanernes japanske og europeiske partnere vil selvfølgelig henge seg på, så når for eksempel BMW eller VW sier at de skal holde seg unna, varierer kommentarene mellom ”tullinger” og ”modige”. Men nå er det blitt kjent at deler av dekk-bransjen, en gruppe som kjøper inn for 50 milliarder dollars hvert år, skal slå seg sammen i en tilsvarende gruppe, med et tilsvarende verktøy. RubberNetwork.com skal portalen hete, den skal drives som et selvstendig firma, men vil bli eid av kjemper som Michelin, Sumitomo, Pirelli, Continental, Goodyear og Cooper. Ingen Bridgestone på listen, men initiativtakerne sier at her skal man tilby b2b-trafikk for alle i bransjen. Dessuten skal systemet bygges slik at det enkelt kan kommunisere med andre tilsvarende, spesielt de som opererer innen bilbransjen. På lufta i løpet av dette året. Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |