[]
[] [firmabil.no] []

Skoda blir hel-tysk





Skoda er en av Europas eldre bilfabrikker, og har vært en juvel i Tsjekkoslovakias spennende bilindustri i mange år. Hvem husker ikke for eksempel deres strålende V12 limousiner på Hispano-lisens? Nå er det slutt på at merket er en nasjonal stolthet. I disse dager kjøper VW resten av Tsjekkias eierinteresser der.

30% av Skoda satt Tsjekkia igjen med, slik at det fremdeles luktet litt ekte Pilz av dette VW-produktet. Men etter lange forhandlinger har den tsjekkiske regjeringen gitt etter: den selger sine 30% i Skoda Auto a.s. til Volkswagen AG for 650 millioner DM.

Så når historien skal skrives vil vi lære at i 1991 gikk VW inn i Skoda-fabrikken og snudde den på rekord-tid fra en dårlig jernteppe-spøk til en av Europas større bilbransje-suksesser. Og vi vil høre lite om at det tross alt sto en ganske bevisst arbeidsstokk bak endringene, at det tross alt var en del nasjonal innsats bak snu-operasjonen, og at suksessen nok faktisk har en del med industriell tradisjon å gjøre.

Eller for å si det på en annen måte, dersom moderfabrikken er så fabelaktig flink, hvorfor har man ikke klart å snu Seat like fort?

Nå skal den tsjekkiske regjeringen fortsatt ha plass i styret, frem til 2007 skal Skoda i teorien konsultere regjeringen før man foretar seg drastiske ting, som å flytte deler av produksjonen lenger øst for eksempel.

Skoda Auto er i dag Tsjekkias største eksportør, er storkunde hos mange innenriks underleverandører og klarte et driftsresultat på 2,5% i fjor.

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: