Virgin på nettNå er Richard Branson på nett med sin Virgin Cars. Og de som tror at det skjer lydløst har glemt at her er mannen som med suksess slåss både mot British Airways og mot franske åpningstider. Virgin-sjappa på Champs Elyssée er årsaken til at man nå kan handle på søndager i Frankrike. Branson bestemte seg for å holde åpent, og betalte kjempebøter i lange tider, før myndighetene til slutt ga etter og gjorde om regelverket. Og kampen om flyrettigheter over Atlanterhavet tilhører fremdeles en av luftfartens thrillere. Nå er Branson ute av både plater og fly, og med noen kroner i banken er han klar til nye eventyr. Bilsalg på nett, selvfølgelig. Sammen med et management team som ledes av en som heter Ian Lancaster er nå Virgincars.com åpnet, der de regner med å selge 24.000 biler i år, og tre ganger så mange neste år.”Ikke nødvendigvis de billigste grå-importerte, men de med den beste oppbackingen” sier mennene bak initiativet. Men så begynner moroa. For nå som Branson har oppdaget hva bilsalg egentlig dreier seg om har han ikke tid til å vente til oktober 2002 på at gruppeunntaket (som tillater bilfabrikkene et helt unikt grep om distribusjonsleddet) skal endres av EU-kommisjonen. Allerede nå er han i ferd med å bygge opp en lobbyorganisasjon som skal jobbe for ”å sikre bilkundenes rettigheter, ved å løsne på produsentenes sterke distribusjonsgrep”. Selv sier han at han har meget god dialog med en rekke leverandører, men ikke tør gå ut av rekkene før det nye regelverket er på plass. Fremdeles er bilfabrikkenes mulige virkemidler i tøffeste laget til at store forhandlere tør lage noe ball. Men Branson er verd å følge. Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |