Tregere Michelin-takt.Michelins ledelse hadde lovet aksjonærene en driftsmargin på skikkelige 9,5%. I forkant av halvårsrapporten kan de nå fortelle at de er ”litt forsinket” med hensyn til å nå dette målet. I 1999 tjente Michelin noe over 600 millioner Euro på driften i første halvår. Nå sier fabrikken at årets halvårsresultat vil ligge under dette. På tross av at omsetningen har økt fra 6,5 milliarder til 7,4 milliarder Euro. Den store dekkfabrikken hadde mange forklaringer på resultatet. En elendig juni (!), utviklingen av Euro-kursen som hadde gjort en rekke råmaterialer vesentlig dyrere. Men på den positive siden ser vi blant annet at lageret av ferdige produkter er kraftig redusert og at det arbeides med kost-kutt, selv om tempoet er skrudd vesentlig ned. Da Edouard Michelin overtok driften for et år siden, gikk han ut med solide planer om store rasjonaliseringsgrep. Såpass solid var det utspillet (for eksempel fjerning av 10 prosent av arbeidsplassene i Europa) at den franske statsministeren offentlig ble sterkt anti-Michelin og arbeiderne satte i gang med velpubliserte aksjoner. Så akkurat der ligger Michelin litt lavere nå. Derimot er de svært aktive mot dekkfabrikkene til det Shanghai-baserte Huayi Group Corp. Der har de problemer, men med Michelin om bord vil de nok kjapt være tilbake på sin tradisjonelle plass som den ledende produsenten av dekk i Kina. Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |