GM har egen dekk-garantiUnderlig at noe som er så viktig som dekk er det eneste som faller utenfor bilfabrikkenes garanti-ansvar. Noe Ford legger maks vekt på nå, ”dette er en dekk-sak og ikke en bil-sak” sier Fordsjefen når han skal forklare seg om Firestone-problemene. GM ville sagt noe helt annet. I fem år nå har GM i Amerika praktisert at deres forhandlere håndterer alle dekk-garantisaker på vegne av dekk-produsentene. Også på vegne av Bridgestone-Firestone. Dette betyr at US-GM er (så vidt jeg vet – rett meg hvis jeg tar feil) er verdens eneste bilprodusent som selv tar dekk-garanti. Det betyr også at feil som de som har opptrådt på Ford/Firestone-dekkene nok ville blitt oppdaget av bilfabrikken meget tidligere – som alle andre garantisaker rapporterer GM-forhandlerne disse hver eneste dag. Ikke bare gir dette bilprodusenten unik innsikt i hvordan en vesentlig del av bilen oppfører seg. Et slikt garanti-register blir da eid av GM og gjør alle informasjoner helt åpne for dekkfabrikkens største kunde. Og det betyr også at kunden aldri behøver være i tvil om hvor han skal gå med en dekk-klage. Gamle Henry Ford hadde en del gode ideer. Hans visste at dekkene betød mye både for bilens kjøreegenskaper og for hvordan kunden oppfattet bilen (pålitelighet, livslengde, etc). Han kjøpte derfor store gummiplantasjer og begynte å bygge T-Ford dekk. Det varte dessverre ikke lenge, selv om tanken var logisk, både teknisk og kommersielt sett. Hadde han fått gjennomført det hadde ikke fabrikken hans sittet i den suppa de sitter i i dag. Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |