[]
[] [firmabil.no] []

Ny Ford Mondeo





Med et elegant utseende, bedre plass og nye motorer vil den nye Mondeo kjempe om en plass øverst på pallen i det tøffe familiebilsegmentet. Salgsstart her hjemme er 18. januar, og prisene vil begynne på 230.000 kroner.

Utvendig er den nye Mondeo basert på Fords etterhvert så velkjente “New Edge”-design, men den er ikke ekstrem -- her er det mykere linjer enn i Ka og Focus. Mondeo kommer i tre modellvarianter, 4-dørs sedan, 5-dørs kombi og stasjonsvogn -- men den vil verken komme med firehjulstrekk eller som cabriolet.

På førerplassen finner vi det samme fire-ekede rattet som vi nylig ble kjent med i den nye Ford Galaxy. Instrumentklokkene er krominnrammede, og på midtkonsollen finner vi den integrerte Ford-radioen sentralt plassert sammen med klimakontrollknapper, koppholder og knapp for åpning av bagasjelokket.

Bredt utvalg
Hele seks motorer står på menyen, fire bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene er modifiserte utgaver i Duratec-serien, hvor 1,8-literne nå yter 110 og 125 hk, mens 2,0-literen går opp fra 130 til 145 hk. Toppmodellen er motorisert med en 2,5-liters V6-motor som yter 170 hk. De to turbodieselmotorene, med betegnelsen Duratorq DI, er nye. En 2,4-liter ble lansert tidligere i år i Transit, nå debuterer 2,0-literen i Mondeo. Her finner vi for første gang 16-ventilersteknikk i en Ford-diesel.

Samtidig som høy komfort har vært et selvfølgelig mål ved utviklingen av den nye Mondeo, har Ford hatt et sterkt ønske om at de vellykkede kjøreegenskapene i Focus skulle overføres til den større bilen. Ved siden av 50 mm større akselavstand i forhold til forgjengeren er sporvidden lagt ut hele 50 mm bak, noe mindre foran -- og hver eneste komponent i hjulopphenget er vurdert og eventuelt modifisert. 16-tommers felger er nå standard på alle modellvarianter, og alternative felgdimensjoner er både 17- og 18-tommer. Skivebremser er også på plass på alle fire hjul.

Styringen er mer direkte på Mondeo-variantene med de tyngste motorene, det vil si i kombinasjon med V-sekseren og dieselmotorene. Bilene med 1,8- og 2,0-liters bensinmotorer er utstyrt med en noe mindre kontant styring. Stasjonsvognen har et helt annet, og mer kompakt, bakhjulsoppheng. Dermed kan stasjonsvognen vise til en lastebredde på 116,5 cm, mot 99 cm i sedan og kombi.

Enkelt lyspæreskift
Klimaanlegg, fire kollisjonsputer samt oppblåsbare “gardiner” blir standard her i landet. De to kollisjonsputene foran blåses opp i to trinn, men hvis fører eller passasjer er kortvokste og sitter nær dashbordet, blåses bare det første trinnet opp. Dette bestemmes av elektroniske følere som registrerer hvor langt setet er skjøvet tilbake. Elektronisk stabilitetsprogram, ESP, blir standard i kombinasjon med de to største bensinmotorene. Xenonlys leveres mot et tillegg på 4500 kroner. Som på Focus må du bruke tenningsnøkkelen for å åpne panseret.

Tendensen de seneste årene har gått i retning av at motorrommet blir så kompakt og trangt at det i praksis blir nesten umulig for bileieren å skifte lyspærer i frontlyktene selv. Det kanskje verste eksempelet er VW Golf, hvor det anbefales at lyspærene skiftes på verksted. Den nye Mondeo representerer en liten revolusjon når det gjelder å løse dette problemet: Panseret åpnes, to bolter trekkes ut og hele lykteinnsatsen trekkes ut. Det er gjort på ti sekunder. Lykteinnsatsen kan du ta med deg inn i bilen eller inn på bensinstasjonen for å skifte pære.

I oktoberutgaven av bladet Bil får du en grundig presentasjon av Ford Mondeo og en rekke andre spennende nyheter.

Ta en nærmere titt på de første offisielle bildene av Ford Mondeo:
Stort bilde av Mondeo sedan fra siden
Stort bilde av Mondeo sedan bakfra
Stort bilde av Mondeo sedan bakfra
Stort bilde av Mondeo sedan forfra
Stort bilde av Mondeo kombikupé forfra
Stort bilde av Mondeo kombikupé bakfra
Stort bilde av Mondeo interiør
Stort bilde av frontlykt
Stort bilde av baklykt

Av Trygve Bæra – Firmabil/Bilnorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: