Først på Bilnorge |
Det er øvre del av middelklassen Renault nå sikter seg inn på, og målsetningen er å bli blant de tre største i Europa i dette segmentet. –Disse to modellene må ses på som en start på fremtiden, sa Renaults konsernsjef Louis Schweitzer på dagens pressekonferanse. –Første del av to utfordringer, for det første å etablere oss i det øvre middelklasse segmentet med Laguna II. Og i neste omgang å skifte ut hele øvre del av line-upen vår i løpet av en toårs periode. Det betyr ny Avantime og utskifting av dagens Safrane og Espace.
Stort segment
Segmentet som Renault må ønsker å posisjonere seg sterkere på representer 18% av totalen av Europas drøyt 2,7 millioner årlige nyregistreringer. Hovedkonkurrenter blir Opel Vectra, VW Passat, Ford Mondeo og Peugeot 406. Med den nye Laguna er Renaults målsetning å oppnå en markedsandel på 11% og bli blant de tre største i Europa i 2001. Forgjengeren har siden introduksjonen i 1994 solgt i 1,5 millioner.
To forskjellige biler
Renault ønsket å skille klart mellom kombiutgaven og stasjonsvognen. ”To forskjellige biler, to filosofier, to markedsposisjoner”, sier Renault. ”En sporty og dynamisk kombikupé og en moderne og elegant top-of-the-line stasjonsvogn.”
Nye Laguna er større enn sine forgjengere. Lengde på henholdsvis 4,58m og 4,70m betyr en forlengelse på henholdsvis 7 og 8cm. Ny teknologi er tatt i bruk på en rekke områder for å øke sikkerheten, komforten, kjøregleden og sjelefreden for eieren, som Renault uttrykker det. Det mangler heller ikke på forkortelser når de beskriver hva som blir standardutstyr på nye Laguna; ABS (blokkeringsfrie bremser), EBV (bremseforsterker), ESP og ASR (tractioncontrol) i tillegg til en nytt dekktrykksmonitor som Renault og Michelin har tatt patent på og som forteller deg når det er på tide å sjekke lufttrykket eller dersom du får en punktering.
Ingen nøkkel
Når du kjøper en ny Laguna får du ingen nøkkel til bilen. For nøkkelen er erstattet av et ”Renault card” i kredittkort-format som åpner og låser dørene, koffertlokket og dekslet over bensinpåfyllingen. Inne i bilen finner du ikke noe hull for tenningsnøkkelen – du setter bare inn kortet i midtkonsollen og trykker på startknappen. Sensorer i gearboksen og clutchpedalen gjør at bilen ikke starter dersom den står i gear. Forskjellige kort kan lage individuell informasjon for forskjellige førere med hensyn til innstilling av sete, speil, air-condition og radio.
Inne i bilen finner du en rekke praktiske oppbevaringsrom. Bagasjerommet er på hele 430 liter i kombikupéen og fra 475 til nesten 1500 liter i stasjonsvogna. En helt ny kupébelysning inkluderer LED’er som blant annet lyser opp området rundt gearspaken når du kjører i mørket. Nye radioer og 8 høyttalere gir behagelig lyd på reisen. Volumet reguleres i henhold til hastighet og hjulstøy.
Motorer
Laguna II har fått et helt nytt chassis med nytt bakre hjuloppheng, forbedrede 4-sylindrede og V6-bensinmotorer og CDi dieselmotorer. Bensinmotorene blir i første rekke 16-ventilers 1,6 og 1,8-litere med henholdsvis 110 og 120 hk samt en 24-ventilers V6 med 210 hk. Dieselalternativene er to 1,9-litere dCi motorer med henholdsvis 105 og 120 hester. To nye gearkasser blir også introdusert, en 6-trinns manuell og en 5-trinns automatkasse med mulighet for manuell overstyring.
Til Norge kommer bilene tidlig våren 2001. Prisene er fortsatt ikke fastlagt, men dagens Laguna med 1,6-liter starter på 235.000. Den nye blir neppe billigere. Mer informasjon om Laguna II vil du finne i bladet Bils oktoberutgave.
Stort bilde av kombikupé forfra
Stort bilde av kombikupé bakfra
Stort bilde av stasjonsvogn forfra
Stort bilde av stasjonsvogn bakfra
Stort bilde av stasjonsvogn skrått bakfra
Stort bilde av stasjonsvogn skrått forfra
Stort bilde av frontlykt
Stort bilde av interiør
Av Terje Ringen – Bilnorge.no