Königsegg til ParisDe av dere som følger med vil vite at BIL tok en tur i den svenske superbilen Königsegg allerede i september-utgaven 1999. Nå skal bilen endelig debutere i Paris. En superbil fra Sverige? Epa-traktorenes og am-car-flåtenes hjemland. Men også med stolte tradisjoner innen bilsport. Prins Bertil var vel mer Bugatti-mann en brødrene Schlumpf. Det fantes mange nydelige Ferrarier i Sverige i 50- og 60-årene. Svenskene har hatt VM-runder både i Formel 1 og i Sportsvogn-mesterskap. Og førere som Joakim Bonnier var i verdenstoppen i bilsportens gullalder. Så miljøet for superbiler finnes der. Røtter og tradisjoner har de. Og altså også en og annen som våger å sette drømmen ut i livet. Som Christian von Königsegg. Som med utgangspunkt i en Formel 1 motor fra 80-årene, en flat tolver som Carlo Chiti (ex-Ferrari og ex-Alfa Romeos Autodelta) bygget for Subaru(!), har han bygget en fullverdig langbent toseter som skal inn i den aller øverste klassen. Og da snakker vi ikke masseproduserte biler som Mercedes/McLarens kommende SLR eller Volkswagens Bugatti eller Audis Lamborghini eller Fords Aston Martin, eller de OBOS-modellene der. Vi snakker håndsydde eksemplarer, kanskje et snes i året. Hadde ikke E6 mot Malmø blitt lagt om, hadde du fremdeles kjørt rett forbi Königsegg-eiendommen på vei sydover. Rett på andre siden av Hallangsåsen ligger en herregård. Vanligvis er det bare noen fete gummispor i asfalten som forteller at her skjer det noe spesielt. Men noen ganger møter du en av prototypene på veien. Eller grav frem BIL nr. 9 for i fjor, og les om det som andre blader og aviser vil fortelle deg er en hot nyhet, rett fra Paris-utstillingen.
Stort bilde fra siden Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |