[]
[] [firmabil.no] []

Th!nk med blant verdens design-elite





Noe av det du kommer til å lese minst om fra pressens reportasjer fra Paris-utstillingen er Designers Night. Den pleier nemlig å være ganske morsom, ikke minst fordi der er det såpass få pressefolk til stede at bransjens sigøynere virkelig kan la håret falle.

Riktignok begynner Designers Night også å få et visst jakke-og-slips preg. De første lignet i usannsynlig grad på festene rett før eller ett etter Formel 1 løp for 35 års tid siden, da Graham Hill stadig viste at han var verdensmester i rundstykke-kasting, og det var kanskje åpenbart at noen kjørte Formel best når de hadde litt bakhode.

For nå sponses designers Night i den grad at sponsorene ønsker å få noe tilbake. I Paris kommer de til å få det, at de sto som vertskap da Automotive News delte ut gjeve priser for ”Årets Konseptbiler”.

Et gjeng spesialister vurderer alle konsepter og prototyper fra bilutstillinger de siste 12 månedene, i dette tilfelle; Tokyo, Detroit, Geneve og Torino. Så velges det ut finalister og til slutt foretas den endelige bedømmelse i fire klasser. Helt hvordan Th!nk da har klart å komme med er litt gåtefullt, den er verken konsept lenger, eller har vært stilt ut som det på noen av disse utstillingene. Men den er der, sammen med 16 andre kandidater, og stiller i klassen for miljø.

Det er fem kategorier til sammen: Miljø, Interiør, Eksteriør, Årets Konseptbil og ”Stjernen fra Paris” Hvilke kandidater det er i den siste klassen er selvfølgelig vanskelig å si i dag, fremdeles kan det dukke opp en og annen overraskelse. Men i de andre klassene kjenner vi kandidatene. De er (forholdsvis alfabetisk, du ser bildene ved å trykke på navnet):

  • CADILLAC IMAJ
    engelsk designet fremtidsCaddy (med mye norsk input) ble vist i Geneve, og er med i Interiør-konkurransen.
  • FIAT ECOBASIC
    en av tidenes mest praktiske prototyper. Pen er den imidlertid ikke, men design er som kjent meget mer enn pen. Funksjon og form skryter Audi av, men det er i biler som denne man virkelig finner det. Stiller i Interiør og Miljø-klassen.
  • FORD EQUATOR
    en slags Hummer fra den nærmeste GM-konkurrenten. Denne store bilen med det tøffe yttre stiller i klassen for Interiør.
  • FORD TH!NK
    som påstas skal selges i mange land. Stiller i Miljø-gruppen.
  • HONDA FCX
    som er den eneste brenselcelle-prototypen i denne samlingen. Selv om eksteriøret er ganske spennende, deltar denne bare i klassen for miljø.
  • HONDA NEUCOM
    den rullende boksen, tegnet av Honda i Tyskland, der navnet skal bety Ny Kommunikasjon. Stiller i Interiør-klassen med sine barstoler.
  • ISUZU KAI
    enda en i rekken av Isuzus mange spennende konsept-biler med Urban Guerilla undertoner. Her er det både årets Konsept og eksteriør det dreier seg om.
  • JAGUAR F-TYPE
    som er inkarnasjonen av den moderne engelske sportsbilen, hvis slike fremdeles hadde eksistert. Konkurrerer om den gjeveste årets Konseptbil-tittel, og i Eksteriør-klassen.
  • JEEP VARSITY
    den hårete MadMax-modellen fra Detroit. Stiller i både Årets konsept og Eksteriør-klassen.
  • MAZDA RX EVOLV
    en sports bil som også er en fireseters familiebil, med rotasjonsmotor! Spennende ideeer som skal vurderes både som årets Konseptbil og i klassen for eksteriør.
  • OLDSMOBILE PROFILE
    en av de spennende bilene som ble presentert i GMs overveldende prototype-slepp i Detroit. Konkurerer om Årets Konsept og om Eksteriør-tittelen.
  • PININFARINA ROSSA
    prototypen fra Torino-utstillingen, der PF både ser tilbake på 1958 Testa Rossa, og langt fremover. Deltar i tre klasser: Årets konsept, Eksteriør og Interiør.
  • RENAULT KOLEOS
    som er den nyeste utgaven med Renaults nye formspråk. Her blir det mye å se på, for den konkurrerer både om hederstittelen, Årets konseptbil og i Interiør og Eksteriør-klassen.
  • SATURN CV1
    nå har også GMs mest beskjedne fått lov til å lage konsept. Ganske spennende MPV-aktig prosjekt, som bare er med i Interiør-delen.
  • SEAT SALSA
    debuterte i Geneve som første eksempel på hva ex-Alfa designer De Silva kan gjøre. Årets konsept og Eksteriør konkurrerer denne i.
  • TOYOTA HVM4
    er en hybrid med mange spennende tekniske løsninger. I dette tilfellet er det imidlertid Interiøret som interesserer mest.

Th!nk har altså bare to konkurrenter og i de klassene deles det ut gull, sølv og bronse, men enda morsommere er det kanskje at et land så rikt på bil- og design-tradisjoner som Italia bare har med to kandidater, mens Norge, som ikke akkurat er noen tradisjonsrik pioner på noen av områdene er med med en kandidat. Italia er bare dobbelt så gode som oss på Bildesign! Og land som Frankrike og Tyskland, med vegg-til-vegg bilindustri har lille Norge fullstendig overkjørt.

Det må være noe galt med resonnementet her.

La det imidlertid være nevnt, at en av sponsorene er USA Today, storavisen, som allerede har presentert kandidatene for sine lesere, og bedt dem stemme. Der skulle vi tro at Th!nk hadde gode sjanser.

Dere skal høre fra oss når vinnerne er kåret.

AV Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: