Flere jobber for C5Citroën ser ut til å være de eneste som klarer å sitte på en hemmelighet helt frem til Paris-utstillingen åpner for pressen, torsdag. Vi vet at C5 skal komme, vi vet hva C5 skal gjøre, men aner ikke hvordan den ser ut. C5 er en ny bil på flere måter. For eksempel er den Citroëns første med den nye navnebruken. Nå er det slutt på alle X’ene, nå skal bilene hete C og et tall. Adjø til 25 års tradisjon som startet med CX og der vi har sett BX og AX og XM og ZX og Xantia og Xsara og Saxo. C5 er PeugeotCitroen-gruppens første modell på en helt ny plattform, som er såpass fleksibel at den kan gjøre tjeneste for ganske mange størrelser. I første omgang skal C5 erstatte XM som vi vinket adjø til i juli, og som ingen savner. Så skal det overta for Xantia om et par år. Og så blir den også grunnlaget for et nytt flaggskip, C6 – der vi møtte de første antydninger på Lignage-prototypen fra Geneve-utstillingen i fjor (bildet). C5 vil være både bredere og høyere enn Xantia, og 17 cm. lenger. Den får en intelligent hydraulisk fjæring, utviklet fra de Activa-prototypene vi tidligere har kjørt, og en helt ny 2 liters direkte-innsprøytet bensinmotor med 143 hester. Tre-boks karosseri med fem dører i første omgang, men en stasjonsvogn kommer. Med 1000 bilers daglig kapasitet er det sannsynlig at Xantia-takten skal skrus ned allerede fra dag en. Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |