[]
[] [firmabil.no] []

Ferrari 550 Barchetta Pininfarina





Tidligere i dag avslørte vi det første bildet av Ferraris nye cabriolet. Nå kan vi gi deg flere detaljer om nyheten som skal lanseres i Paris.

Den første bilen som forlot Maranello-fabrikken i 1947 var en rød 12-sylindret Barchetta. Den var bygget som en ekte racerbil og gikk helt til topps allerede i sitt andre forsøk, Roma Grand Prix det året. Med Le Mans i tankene konstruerte også Ferrari en toseter, 166MM, den første Barchetta som var mulig å få kjøpt for vanlige dødelige. Skjønt prislappen gjorde at den ikke sto parkert utenfor særlig mange OBOS-blokker i Oslos drabantbyer. Ikke på den italienske landsbygda heller.

Svært eksklusiv
550 Barchetta Pininfarina er den perfekte videreføringen av Ferraris klassiske, åpne sportsbil med frontmontert V12-motor. Bilen har en typisk Barchetta frontrute med bilens lakkfarge på nederste del av vindusrammen. Og 550’en er bygget for å kjøres åpen – det finnes ingen hardtop, bare en manuell kallesje for bruk i nødstilfeller. Bilen er designet for å være den mest ekstreme og provoserende i Ferrari-familien. Og det skal ikke lages mange av den, bare et svært begrenset antall skal forlate Maranello i 2001, alle individuelt nummerert med en plate på dashbordet som bærer serienummer og Sergio Pininfarinas signatur.

Mål og ytelser
Bilens mål er identiske med 550 Maranello (med tak) med unntak av høyden hvor cab’en er 1 cm lavere. Lengden er 4,55m, bredden 1,93 og høyden 1,26. Akselavstanden er 2,5 meter og bilen har en vekt på 1690 kg (110 kg lettere enn Maranello).

V12-motoren (65 grader) har et volum på 5.475 ccm og yter 485 hester ved 7000 o/min – nok til å flytte bilen fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder (et tidel senere enn 550 Maranello). Toppfarten er oppgitt til 300 km/t, og det burde holde for en åpen sportsbil.

550 Barchetta Pinifarina debuterer på årets Paris-utstilling som åpner førstkommende helg. Vil du sikre deg ditt eget eksemplar bør du snarest mulig ringe den norske Ferrari-importøren, La Strada. Men vær forberedt på at et vanlig norsk byggelån ikke rekker særlig langt på vei – 550 Maranello koster 2,6 millioner kroner, og du får ikke nykomlingen noe billigere - selv om den mangler tak!

Stort bilde forfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde bakfra
Stort bilde av interiør
Stort bilde av førermiljø

Av Terje Ringen – Bilnorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: