Elegant og Smart kupéMed en høyde på bare 117,5cm er den ikke lett å få øye på der den står plassert mellom sine langt større søsken fra Mercedes og Chrysler. Men Smart har etter hvert fått sin menighet i Europa, og interessen for deres nye kupé var stor på Paris-utstillingen. I fjor viste Smart sin Roadster på Frankfurt-utstillingen i september. Og det er denne de nå har lagt tak på og gjort om til en kupé. I tråd med tiden – et glasstak. En sporty toseter med kompakte ytre mål og maksimal plass innvendig. Kjøredynamikk, oppsiktsvekkende design og en høy grad av sikkerhet - aktiv og passiv - har vært stikkordene for Smarts design-team.
Stål og moduler Motormessig får den 3-sylindrede motoren, sannsynligvis for både diesel og bensin. For å gi den sporty kjøreegenskaper er den drøyt 70cm lenger enn City Coupe og Cabriolet som bare måler 2,50m fra front til hekk. I bredden har den vokst 8,5cm og med en akselavstand på 2,27m har den nærmest et hjul i hvert hjørne. Om Smart kupé noen sinne kommer i produksjon avhenger nok i stor grad av suksessen de oppnår med sin roadster. Den skal i produksjon fra modellåret 2003 og produseres ved den franske Hambach-fabrikken. Den bærer for øvrig det klingende navnet Smartville og produserer i dag, to år etter lanseringen av City-Coupé, drøyt 500 nye biler daglig. De 1800 arbeiderne ved fabrikken bruker i gjennomsnitt 4,5 time på å produsere en ny bil.
Innenfor EU
Bilde: Smart kupé ovenfra Av Terje Ringen – Bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |