Subaru skjerper klørne med ny OutbackSubaru startet en ny trend da de introduserte sin Legacy Outback for noen år siden. Til Paris-utstillingen hadde de med seg en mer påkostet utgave med større motor. Dessuten har de funnet tiden moden til å fjerne Legacy fra navnet, nå heter den Subaru Outback. Med 3-liters motor på 209 hester og et dreiemoment på 282 Nm ved 4400 o/min er det nok først og fremst konkurrentene Volvo V70XC og Audi Allroad de skal forsvare seg mot. Allerede for over en måned siden testet bladet Bil nyheten på norske veier og foretok en sammenligning mot nettopp de to hovedkonkurrentene.
Høyt utstyrsnivå Bilen oppførte seg svært behagelig, som en luksuriøs stasjonsvogn, på et snitt av norsk veistandard. De myke skinnsetene ga solid støtte for så vel rygg som lår, og den nye 6-sylindrede boxermotoren er trekkvillig og gjør at bilen, utstyrt med Subarus anerkjente firehjulstrekk, lett tar seg frem på svingete grusveier. Hvis vi skulle etterlyse ytterligere forbedringer på Outback H6-3,0 måtte det være rattjusteringer også i lengderetningen (høyderegulering er standard). Dessuten synes vi den potente og stillegående 6’eren også hadde fortjent en 5-trinns automatkasse á la sin svenske og tyske konkurrent.
Flere varianter Dersom du ønsker å lese vår omfattende test av Audi Allroad, Subaru Outback H6-3,0 og Volvo V70XC finner du den i oktober-utgaven av bladet Bil som er på vei ut til abonnentene i disse dager og på plass hos Narvesen i løpet av neste uke.
Bilde: Subaru Outback forfra Av Terje Ringen – Bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |