Svar på dekkspørsmålVi har latt våre lesere stille spørsmål til Bils redaktør, Kjell Magne Aalbergsjø, angående dekk. Her finner du spørsmålene og svarene. Vi takker for alle innsendte bidrag. Spørsmål
Hei
Med Vennlig Hilsen Svar:
Du kan forsøke med en dekkvask, men jeg tviler på om det hjelper. Vi har
erfaring for at Hakkapeliitta Q, i likhet med flere andre piggfrie dekk med
myk gummi, er glatte på våt asfalt og Hakkapeliitta Q er spesielt glatt
under bremsing på våt asfalt. Spørsmål
Hei,
Mvh Svar: 205/55 16 er såpass bredt og lavt at stabiliteten på bar vei ikke vil oppleves som vesentlig dårligere enn med sommerdekk, men litt dårligere styrerespons og styrefølelse vil du nok merke med myke piggfrie vinterdekk. En annen negativ effekt ved de mest ekstreme isdekkene blant de piggfrie dekkene er at dreneringsegenskapene i vann og snøslaps blir dårligere. Hvis du vil ha gode barmarkegenskaper vil jeg anbefale Pirelli Winter Ice, Goodyear Ultra Grip 6, Hankook W400 eller Kumho KW 7400, alternativene er stort sett dekk med vesentlig dårligere barmarkegenskaper, men Continental Viking Contact 2, Nokian NRW og Michelin Maxi-Ice kan være aktuelle. Skal du bare kjøre i Norge kan du trygt velge hastighetsmerking Q, men har du planer om en vintertur på kontinentet er T-merking å anbefale. Spørsmål
Jeg har en Golf st.vogn, og må ha nye vinterdekk. Da ønsker jeg piggfrie.
Hvor mye hensyn kan jeg / bør jeg ta til de ulike dekk-testene? Ev. hvilke
dekk passer best til min bil? Svar:
Du bør først og fremst foreta en prioritering av egenskaper. Når du
har gjort det kan du foreta et valg. Velg da dekk som er sterke på de
egenskapene du har prioritert. Spørsmål Kan du anbefale Nokia Piggfri type NRW / NRV? (Fjorårets modell) Hva kan sies om dekk av type Taifun (Continental er produsent?) På forhånd takk for svar.
mvh Svar: Nokian NRW kan anbefales, Taifun er ukjent for oss. Spørsmål Jeg har tenkt å kjøpe nye piggdekk. Dere hadde en vinterdekktest i fjor høst gjengitt i Bil mente jeg. Jeg lette gjennom gamle ugaver av Bil, men fant ingenting. Derfor håper jeg dere vet i hvilket nr. den stod og evt. Opplyse om det. Mange takk.
Med vennlig hilsen Svar:
Testen finner du i Bil nr 9 (september) i fjor. Vi bringer også et utdrag av denne i nr 10-2000 som er i salg i disse dager. Spørsmål
Jeg har tenkt å kjøpe nye vinterdekk. De gamle har dimensjon 175/70 R13. Jeg lurer på hvilke alternative dimensjoner jeg kan sette på disse felgene. Svar: Du skriver ikke om du vil ha smalere eller bredere dekk. Vil du ha smalere dekk vil 155/80R13 passe, ønsker du bredere er det ikke mye å velge blant, men 185/65R13 kan brukes. Spørsmål
Hei Kjell Magne, Med vennlig hilsen Lars Erik, Nesbru Svar: Velg dekk du føler deg trygg på. Piggdekkene har fordelen at de både gir godt grep på is og har rimelig gode egenskaper på bar vei. Miljømessig er det selvsagt best om vi kjører piggfritt, men myndigheten har nå lovet å skjerpe seg når det gjelder rengjøring på og langs veiene i og rundt Oslo. Det er ikke bare asfaltstøvet som svever langs veiene, salting og strøing gir også svevestøv. Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du kjører på piggdekk. Jeg har fått henvendelser fra mange bileiere som byttet til piggfritt forrige vinter, og som nå er modne for piggdekk igjen. Spørsmål
Hei!
MVH Svar: Ja, alle dekk skal ha påstemplet produksjons uke og år. Nye dekk holder seg ganske godt, og noen særlig effekt av aldring får en ikke før etter fire til fem år, det gjelder for både piggdekk og piggfrie dekk. Vinterdekk som er eldre enn fem år er modne for utskiftning. Spørsmål
Hei Kjell Magne Svar: Valget av dimensjon avhenger litt av hvilke dekk du velger. Velger du piggfrie dekk med vekt på isegenskaper ville jeg anbefale 195/65R15, grunnen til dette er at disse dekkene med et tett mønster har dårlige vanndreneringsegenskaper og har også en tendens til å flyte oppå i løs snø. Velger du derimot piggfrie dekk med gode snø og barmarkegenskaper eller piggdekk kan du uten problemer velge 205/55-16. Spørsmål Det har vært mange oppkjøp i dekkbransjen de siste årene. Medfører dette også at dekkene blir mer og mer like? Fra Ole Trondsen, Bergen Svar: De mange oppkjøpene gir oss nødvendigvis ikke likere dekk. Det er ofte slik at de forskjellige merkene skal opprettholdes og produsentene velger derfor å differensiere og spesialisere de ulike merkene til forskjellige markeder og kundegrupper. Continental har for eksempel videreutviklet Viking-dekkene for norske forhold, mens Gislaved er spesialisert for de kravene svenskene stiller. Viking WinterViking 1 og Gislaved NordFrost 3 er gode eksempler på dette. Disse dekkene har samme gummiblanding og stammeoppbygning og produseres også side om side, men har ulike mønstre. Spørsmål De siste fire årene har jeg kjørt på Blizzak. Jeg bor i Oslo og kjører for det meste på typisk Oslo-vinterføre. Dekkene fungerer bra på snø og is, men jeg synes de blir veldig fort slitt, spesielt på kantene. Bør jeg bytte til et annet merke som er hardere? Går i så fall det utover egenskapene på snø og is? Kari Svendsen, Oslo Svar: Kjører du hovedsakelig på bar vei er dekk med hardere gummi og dermed bedre barmarkegenskaper å anbefale. Disse har ikke nødvendigvis dårligere egenskaper på snø, noen er faktisk bedre, men på is må du regne med at de er litt dårligere enn Blizzak-dekkene. Spørsmål Her på Jæren har vi nesten aldri snø, og temperaturen kryper sjelden under frysepunktet. Kan jeg like gjerne kjøre på sommerdekk hele året, eller kan jeg få bot for dette? Svar: Bilen din skal være skodd etter forholdene. Kjører du på sommerdekk på snø- eller isføre kan du få bot, og kommer du ut for en ulykke forårsaket av at du kjørte på sommerdekk på vinterføre kan du få problemer med forsikringsselskapet. Vinterdekk er det eneste som duger selv på Jæren, men sats på dekk med vekt på snø og barmark, og ta det heller litt ekstra rolig når det er is. Disse dekkene henger ikke med de beste piggfrie dekkene på is, men er dramatisk mye bedre enn sommerdekk. Spørsmål
Hei Kjell Magne Svar: Kjører du på piggdekk innenfor bygrensen må du betale piggdekkavgift. For en dag er den 25 kroner. Jeg har ikke hørt om noen som har fått bot for å ha kjørt på piggdekk innenfor bygrensen uten å ha betalt piggdekkavgiften. Spørsmål Jeg er abonnent på bladet Bil. Der finner jeg mye bra lesestoff. Så i siste utgave at dere hadde en fin guide om vinterdekk, selv om denne er et år gammel. Kan jeg stole på at nye dekk fra de som kommer bra ut i testen er blitt enda bedre, eller varierer dette? Jeg trenger dekk som egner seg for is og våte veier og har lurt på å kjøpe Continental. Kan det anbefales? Svar: Dekkprodusentene videreutvikler stadig sine dekk, og enkelte bytter gummiblanding også midt i en sesong. De store endringene vil du normalt ikke oppleve, men bytte av gummiblanding kan føre et dekk oppover på listen. Goodyear Ice-Navi er et eksempel på et dekk som har fått ny gummiblanding, og et dekk vi ikke har testet med den nye gummiblandingen. I det store og hele kan du bruke våre testerfaringer. Continental Viking Contact 2 er et bra alternativ hvis du tar hensyn til at barmarksegenskapene sannsynligvis er merkbart dårligere enn for de sommerdekkene du kjører på nå. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |