[]
[] [firmabil.no] []

Svar på dekkspørsmål





Vi har latt våre lesere stille spørsmål til Bils redaktør, Kjell Magne Aalbergsjø, angående dekk. Her finner du spørsmålene og svarene. Vi takker for alle innsendte bidrag.

Spørsmål

Hei
Jeg har en Renault Megane, hvor jeg på grunn av utslitte sommerdekk allerede har skiftet til vinterdekkene.
Dekkene er Nokian Hakapelita piggfrie som er brukt en halv vinter fra før. Jeg bor i Oslo og opplever nå dekkene som forferdelig glatte. Spesielt i regnvær oppleves det omtrent som å kjøre på is.
Jeg er nok redd for at de ikke ble vasket før jeg satte dem bort i våres, og lurer nå på om dette kan være årsaken til problemene ? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å få feste igjen ?

Med Vennlig Hilsen
Roger Dalsaune

Svar:

Du kan forsøke med en dekkvask, men jeg tviler på om det hjelper. Vi har erfaring for at Hakkapeliitta Q, i likhet med flere andre piggfrie dekk med myk gummi, er glatte på våt asfalt og Hakkapeliitta Q er spesielt glatt under bremsing på våt asfalt.
Kjører du hovedsaklig i Oslo og da for det meste på bare veier er piggfrie dekk med litt hardere gummiblanding løsningen. Disse vil være noe dårligere på is, men fungerer bedre på bar og våt vei.

Spørsmål

Hei,
Viser til nyhetsnotis på Bilnorge i dag angående spørsmål om vinterdekk. Jeg skal kjøpe piggfrie vinterdekk til min nye bil, en BMW 320i touring årsmodell 2001. Den orginale dekkdimensjonen er 205/55-16 og vinterdekkene må være i samme dimensjon p.g.a at bilens bremsesystem krever 16" felger. Det meste av min kjøring vinterstid foregår på bare, våte og saltede veier, men siden forholdene på vestlandet er svært varierende må også vinteregenskapene (snø/is) prioriteres.
Jeg har hørt at piggfrie vinterdekk i dimensjon 205/55-16 med hastighetskode Q kan fungere dårlig på barmark. Bilen kan bli "svampete" og upresis i oppførselen på barmark og med dertil lavere sikkerhetsmargin. Medfører dette riktighet?
Hvilke type piggfritt vinterdekk bør jeg satse på for å få dekk med Balanserte is/barmarksegenskaper og hvilken hastighetskode anbefales?

Mvh
Joar Berge, Stavanger

Svar:

205/55 16 er såpass bredt og lavt at stabiliteten på bar vei ikke vil oppleves som vesentlig dårligere enn med sommerdekk, men litt dårligere styrerespons og styrefølelse vil du nok merke med myke piggfrie vinterdekk. En annen negativ effekt ved de mest ekstreme isdekkene blant de piggfrie dekkene er at dreneringsegenskapene i vann og snøslaps blir dårligere. Hvis du vil ha gode barmarkegenskaper vil jeg anbefale Pirelli Winter Ice, Goodyear Ultra Grip 6, Hankook W400 eller Kumho KW 7400, alternativene er stort sett dekk med vesentlig dårligere barmarkegenskaper, men Continental Viking Contact 2, Nokian NRW og Michelin Maxi-Ice kan være aktuelle. Skal du bare kjøre i Norge kan du trygt velge hastighetsmerking Q, men har du planer om en vintertur på kontinentet er T-merking å anbefale.

Spørsmål

Jeg har en Golf st.vogn, og må ha nye vinterdekk. Da ønsker jeg piggfrie. Hvor mye hensyn kan jeg / bør jeg ta til de ulike dekk-testene? Ev. hvilke dekk passer best til min bil?
Dekk er viktig og valget har stor betydning for min trivsel og sikkerhet under kjøringen.

Svar:

Du bør først og fremst foreta en prioritering av egenskaper. Når du har gjort det kan du foreta et valg. Velg da dekk som er sterke på de egenskapene du har prioritert.
Det er vanskelig å få i både pose og sekk, og kjøper du dekk som er blant de beste på is må du regne med å fire på barmarkegenskapene.På samme måte vil et dekk med gode egenskaper på snø og barmark ofte ha dårlige egenskaper på is.
Du må gjøre et valg, og det er da viktig å være oppmerksom på hvilke svake sider dekkene har.
Vi har ingen konkret anbefaling til Golf, den er ikke spesielt kresen når det gjelder dekk.

Spørsmål

Kan du anbefale Nokia Piggfri type NRW / NRV? (Fjorårets modell) Hva kan sies om dekk av type Taifun (Continental er produsent?) På forhånd takk for svar.

mvh
Stein Ivarsson

Svar:

Nokian NRW kan anbefales, Taifun er ukjent for oss.

Spørsmål

Jeg har tenkt å kjøpe nye piggdekk. Dere hadde en vinterdekktest i fjor høst gjengitt i Bil mente jeg. Jeg lette gjennom gamle ugaver av Bil, men fant ingenting. Derfor håper jeg dere vet i hvilket nr. den stod og evt. Opplyse om det. Mange takk.

Med vennlig hilsen
Asbjørn Robøle, Lier

Svar:

Testen finner du i Bil nr 9 (september) i fjor. Vi bringer også et utdrag av denne i nr 10-2000 som er i salg i disse dager.
Vær imidlertid oppmerksom på at det har kommet mange nye dekk siden vår test i fjor, men velger du Michelin Ivalo, Continental WinterViking 1, Gislaved Nordfrost 3 eller Nokian Hakkapeliitta 2 får du gode piggdekk.

Spørsmål

Jeg har tenkt å kjøpe nye vinterdekk. De gamle har dimensjon 175/70 R13. Jeg lurer på hvilke alternative dimensjoner jeg kan sette på disse felgene.
På forhånd takk.

Svar:

Du skriver ikke om du vil ha smalere eller bredere dekk. Vil du ha smalere dekk vil 155/80R13 passe, ønsker du bredere er det ikke mye å velge blant, men 185/65R13 kan brukes.

Spørsmål

Hei Kjell Magne,
Jeg kjører stort sett i Oslo-området, men jeg har et par bratte bakker å forsere på vei til huset. Jeg føler selv at det kanskje er mest sikkert å velge pigger, men så er dette med miljøet da. Er dette svevestøvet så alvorlig som det blir hevdet? Jeg har hørt at dårlig renhold av bar asfalt er et minst like stort problem. Håper på et godt råd.

Med vennlig hilsen Lars Erik, Nesbru

Svar:

Velg dekk du føler deg trygg på. Piggdekkene har fordelen at de både gir godt grep på is og har rimelig gode egenskaper på bar vei. Miljømessig er det selvsagt best om vi kjører piggfritt, men myndigheten har nå lovet å skjerpe seg når det gjelder rengjøring på og langs veiene i og rundt Oslo. Det er ikke bare asfaltstøvet som svever langs veiene, salting og strøing gir også svevestøv. Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du kjører på piggdekk. Jeg har fått henvendelser fra mange bileiere som byttet til piggfritt forrige vinter, og som nå er modne for piggdekk igjen.

Spørsmål

Hei!
Jeg har overtatt piggfrie vinterdekk ved bruktbilkjøp. Mitt spørsmål er om alle dekksfabrikanter oppgir produksjons uke/år påstemplet dekksidene? Mine dekk er av typen Semperit.
Er det samme forringelse av kjøreegenskaper på piggfrie som på piggdekk når det gjelder alder?

MVH
Harald

Svar:

Ja, alle dekk skal ha påstemplet produksjons uke og år. Nye dekk holder seg ganske godt, og noen særlig effekt av aldring får en ikke før etter fire til fem år, det gjelder for både piggdekk og piggfrie dekk. Vinterdekk som er eldre enn fem år er modne for utskiftning.

Spørsmål

Hei Kjell Magne
På min BMW 320 er 195/65-15 standard. Sommerhjulene mine er 225/45-17 på standard BMW-felger. Bør jeg gå ned til originaldimensjonen på vinterdekkene eller kan jeg for eksempel velge 205/55-16?
Hilsen
Tore Knutsen, Oslo

Svar:

Valget av dimensjon avhenger litt av hvilke dekk du velger. Velger du piggfrie dekk med vekt på isegenskaper ville jeg anbefale 195/65R15, grunnen til dette er at disse dekkene med et tett mønster har dårlige vanndreneringsegenskaper og har også en tendens til å flyte oppå i løs snø. Velger du derimot piggfrie dekk med gode snø og barmarkegenskaper eller piggdekk kan du uten problemer velge 205/55-16.

Spørsmål

Det har vært mange oppkjøp i dekkbransjen de siste årene. Medfører dette også at dekkene blir mer og mer like?

Fra Ole Trondsen, Bergen

Svar:

De mange oppkjøpene gir oss nødvendigvis ikke likere dekk. Det er ofte slik at de forskjellige merkene skal opprettholdes og produsentene velger derfor å differensiere og spesialisere de ulike merkene til forskjellige markeder og kundegrupper. Continental har for eksempel videreutviklet Viking-dekkene for norske forhold, mens Gislaved er spesialisert for de kravene svenskene stiller. Viking WinterViking 1 og Gislaved NordFrost 3 er gode eksempler på dette. Disse dekkene har samme gummiblanding og stammeoppbygning og produseres også side om side, men har ulike mønstre.

Spørsmål

De siste fire årene har jeg kjørt på Blizzak. Jeg bor i Oslo og kjører for det meste på typisk Oslo-vinterføre. Dekkene fungerer bra på snø og is, men jeg synes de blir veldig fort slitt, spesielt på kantene. Bør jeg bytte til et annet merke som er hardere? Går i så fall det utover egenskapene på snø og is?

Kari Svendsen, Oslo

Svar:

Kjører du hovedsakelig på bar vei er dekk med hardere gummi og dermed bedre barmarkegenskaper å anbefale. Disse har ikke nødvendigvis dårligere egenskaper på snø, noen er faktisk bedre, men på is må du regne med at de er litt dårligere enn Blizzak-dekkene.

Spørsmål

Her på Jæren har vi nesten aldri snø, og temperaturen kryper sjelden under frysepunktet. Kan jeg like gjerne kjøre på sommerdekk hele året, eller kan jeg få bot for dette?

Svar:

Bilen din skal være skodd etter forholdene. Kjører du på sommerdekk på snø- eller isføre kan du få bot, og kommer du ut for en ulykke forårsaket av at du kjørte på sommerdekk på vinterføre kan du få problemer med forsikringsselskapet. Vinterdekk er det eneste som duger selv på Jæren, men sats på dekk med vekt på snø og barmark, og ta det heller litt ekstra rolig når det er is. Disse dekkene henger ikke med de beste piggfrie dekkene på is, men er dramatisk mye bedre enn sommerdekk.

Spørsmål

Hei Kjell Magne
Jeg bor på Tynset, og her kjører de fleste med piggdekk. En gang hver måned er jeg på salgsmøte i Oslo (Furuset rett innenfor bygrensen). Må jeg kjøpe piggdekk oblat? Hva koster i så fall denne? Vet du om noen som har fått bot for å kjøre på piggdekk uten å ha kjøpt oblat?

Svar:

Kjører du på piggdekk innenfor bygrensen må du betale piggdekkavgift. For en dag er den 25 kroner. Jeg har ikke hørt om noen som har fått bot for å ha kjørt på piggdekk innenfor bygrensen uten å ha betalt piggdekkavgiften.

Spørsmål

Jeg er abonnent på bladet Bil. Der finner jeg mye bra lesestoff. Så i siste utgave at dere hadde en fin guide om vinterdekk, selv om denne er et år gammel. Kan jeg stole på at nye dekk fra de som kommer bra ut i testen er blitt enda bedre, eller varierer dette? Jeg trenger dekk som egner seg for is og våte veier og har lurt på å kjøpe Continental. Kan det anbefales?

Svar:

Dekkprodusentene videreutvikler stadig sine dekk, og enkelte bytter gummiblanding også midt i en sesong. De store endringene vil du normalt ikke oppleve, men bytte av gummiblanding kan føre et dekk oppover på listen. Goodyear Ice-Navi er et eksempel på et dekk som har fått ny gummiblanding, og et dekk vi ikke har testet med den nye gummiblandingen. I det store og hele kan du bruke våre testerfaringer. Continental Viking Contact 2 er et bra alternativ hvis du tar hensyn til at barmarksegenskapene sannsynligvis er merkbart dårligere enn for de sommerdekkene du kjører på nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: