Cabriolet eller coupé? |
Hjerteknuser
CC er forkortelse for Coupé / Cabriolet i direkte oversettelse, men ifølge franskmennene kan det også står for ”Coup de Coeur”, og det må vel bli noe slikt som ”hjerteknuser” på norsk. Og det vil den garantert bli. 206CC er basert på den populære 206 i en 2-dørs / fireseters (2+2) utgave. Bilen har en sammenleggbart hardtop a la det du finner på Mercedes SLK. Ved å trykke på en knapp gjør du i løpet av tjue sekunder om bilen fra coupé til cabriolet, og vice versa.
Sammenlignet med Mercedes SLK blir Peugeot’en vesentlig rimeligere, og i tillegg har den plass til to kortvokste i baksetet. Forfra er den svært lik på 206, men etter hvert som du beveger deg bakover langs bilen blir den svært forskjellig. Når taket er på rommer bagasjerommet hele 410 liter, vesentlig mer enn det du finner på den ordinære 206’en. Men taket tar mye plass når det foldes sammen. Da begrenses bagasjeplassen til 175 liter, fortsatt nok til at du får med deg et par store bager. Og har du mer enn det som får plass inni bagasjerommet kan du legge inntil 20 kg oppå et bagasjebrett.
Passe sporty
206CC kommer med to motoralternativer. En nyutviklet 1,6-liter som yter 110hk og har et dreiemoment på 147Nm ved 4000 o/min blir rimeligste alternativ. Ønsker du mer krutt kommer også 206CC med samme motor som i 206GT, en 16-ventilers 2-liter som yter 138 hester og har et dreiemoment på 190 Nm ved 4000 o/min. Denne versjonen gjør unna 0 til 100 km/t på 9,3 sekunder og har en toppfart på 204 km/t.
Interiøret i 206CC er sporty med skikkelige bøtteseter og friske stoffarger. Instrumentene, med sin hvite bakgrunn, forsterker det sporty inntrykket ytterligere. Den dyreste utgaven med 2-liters motor har elegante detaljer i aluminium og også pedalene er i aluminium. Den har i tillegg automatisk airconditioning standard, kjekt når det regner på en varm dag.
Dersom du ikke får bestemt deg for om du skal kjøpe coupé, cabriolet eller sportsbil, ja da bør du vente til Peugeot 206CC er på plass tidlig på våren. Et svært interessant tilskudd til en allerede attraktiv 206-familie. Vi gleder oss til å se dette friske pustet fra Peugeot på norske veier.
BILDER:
Stort bilde forfra med tak
Stort bilde bakfra med tak
Stort bilde forfra uten tak
Stort bilde bakfra uten tak
Stort bilde rett forfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde førermiljø
Stort bilde av interiør
Av Terje Ringen – Bilnorge.no