Gruppeunntak: |
Konkurranse-folkene i EU, under Mario Monti, jobber for tiden med det som skal skje etter at bilbransjens gruppeunntak skal opphøre i oktober 2002. Bilbransje og forbruker-interesse venter spent på indikasjoner på den retningen EU-Kommisjonen tenker i.
De fleste (bare ikke Europas bilprodusenter) regner med at Mario Montis rapport kommer til å konkludere med at dagens gruppeunntak ikke har medført de forventede (og lovede) fordeler for kundene, og at det derfor bør modifiseres kraftig, eller eventuelt oppheves. Det er ingen tegn som tyder på at bilindustrien har arbeidet bevisst for å bedre forhandlernes uavhengighet eller bidratt til å skape et genuint åpent bilmarked, er argumenter man kan høre fra EUs side hver gang de slår ned på noen av bilbransjens tvilsomme praksiser.
Utsettelsen påstås imidlertid å være forårsaket av press fra bilbransjen, som ikke likte at rapporten bare skulle presenteres uten at den først ble diskutert av eksekutiv-kommisjonens 20 medlemmer. Dette kan dermed tolkes som 1-0 til bilbransjen over forbruker-interessene, og har gjort en del observatører betenkt med hensyn til innholdet. Bilbransjens argument har vært at de regner med at rapporten er like negativ (for dem) som innholdet i en tale Monti holdt i mai indikerte. Og produsentene synes det er galt at én manns aversjon skal kunne gjennomfarge en så viktig rapport.
Nå skal rapporten opp på et møte neste onsdag, og bli offentliggjort like etterpå.
”Vi synes ikke rapporten er spesielt kontroversiell” sa en talsmann for Mario Monti, da utsettelsen ble kjent.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no