[]
[] [firmabil.no] []

Dom mot Chrysler-salg hos Mercedes





En liten rettsfeide mellom to små forhandlere i nærheten av Köln er av stor interesse for hele bilhandel-Europa. Og skjerper tonen foran oppgjøret om gruppeunntaket.

Hele historien er egentlig litt mystisk. Først kom det antydninger om at nå skulle Daimler-Benz sørge for å øke salget av Chryslers produkter. Først og fremst i Tyskland, og først og fremst ved å la egne Mercedes-forhandlere ta seg av svake Chrysler-områder.

Så kom det et underlig dementi av den meldingen – man hadde overhodet ikke planer om å gå bort fra et-merke-på-et-gulv-filosofien, fikk vi høre. Hvorpå Kölner Oberlandsgericht dukker opp med en dom som griper rett inn i det som altså ikke skal skje.

Saken er en klage fra fire små Chrysler-forhandlere som nødig så at en fabrikk-eid Daimler-Benz forhandler i Wuppertal skulle begynne å selge de amerikansk/østerrikske bilene.

Og de vant frem. Dommeren slår fast at selv om forhandlerkontraktene er skrevet med Chrysler Deutschland GmbH, lenge før det ble et datterselskap av Stuttgart, kunne ikke disse kontraktene overføres til andre enheter innen konsernet uten en begrunnet oppsigelse. Og oppsigelsen måtte begrunnes fra vilkårene i den gamle kontrakten, sa dommeren.

Dels er denne dommen, hvis den blir stående, en beskyttelse for en rekke forhandlere som nå er blitt småbrikker i store konsernspill (Volvo hos Ford, Nissan hos Renault eller SAAB hos GM for eksempel) som har lyst til å fortsette sin hyggelige lille forretning på egenhånd. Dels signaliserer den at det ikke bare er for fabrikkene å slå inn under seg et egeneid distribusjonsnett den dagen de bestemmer seg for at dette er den beste strategien mot et Brüssel som kanskje vil oppheve gruppeunntaket.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: