[]
[] [firmabil.no] []

Xtra Large fra Suzuki





Ikke lenge etter introduksjonen av smarte, lille Ignis, kommer Suzuki med nok en bilnyhet. XL-7 er den hittil største bilen fra den japanske produsenten. Og den skal bli prisgunstig.

Plass til 7
Med plass til 7 personer fordelt på tre seterader byr XL-7 på et svært fleksibelt interiør. Selv om den er basert på en Grand Vitara har akselavstanden på XL-7 vokst med hele 32cm og bilens totale lengde har økt med nesten en halv meter. Det er med andre ord den største bilen Suzuki noensinne har satt i produksjon. Bilens totale lengde på 4,67m er for eksempel 45cm lenger enn Toyota RAV4, 30cm lenger enn Land Rover Freelander og 15cm lenger enn Honda CR-V.

Interiøret er svært fleksibelt med justerbare seter i lengderetningen i andre seterad. Og både andre og tredje seterad kan legges ned, helt eller delt, noe som gir XL-7 et svært fleksibelt lasterom. For å lette innlastningen i baksetet er de bakre sidedørene ekstra store.

Rikholdig standardutstyr
Suzuki XL-7 kommer i fire utstyrnivåer hvor selv den rimeligste varianten, Standard, er utstyrt med aircondition med mikrofilter, elektriske vindusheiser, trådløs sentrallås, cruisecontrol og tiltbart ratt. Annet standardutstyr er vindusvisker og -spyler for bakvinduet, tonede ruter, justerbare armlener og et førstehjelpssett. Velger du den dyreste Limited modellen får du blant annet automatgear, skinn, elektrisk soltak, stereoanlegg med CD- og kassettspiller samt 16-tommers aluminiumsfelger med på kjøpet.

Under panseret finner vi en 2,7-liters V6 bensinmotor som yter 170hk. XL-7 kan leveres med manuell eller automatisk gearkasse og bakhjuls- eller firehjulsdrift. På modellene med firehjulstrekk kan du velge å sjalte ut denne og bare benytte bakhjulsdrift. Du kan også velge mellom high- og low-innstilling av gearkassen avhengig av om du kjører på landevei eller i terreng.

Til Norge neste sommer
Morten Wettergren hos den norske Suzuki-importøren forteller at XL-7 kommer til Norge i 2001, sannsynligvis på sommeren. ”Den modellen som er først ute med V6-motor er primært beregnet for det amerikanske markedet”, fortsetter han. ”Det er diesel-alternativene som er mest aktuelle for Europa”. Og de forventes å bli satt i produksjon i løpet av våren.

Bildecollage

Av Terje Ringen – bilnorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: