1995: Fiat Punto
Fiat har hatt noen store lanseringer i sin tid. De kjøpte halve Florida en gang – da fantes det egentlig ikke Fiat-eksport til USA lenger, så det var jo veldig relevant. Og de kjøpte hele Rio, og sendte snesvis av Jumboer over. Det er fremdeles mange av våre kollegaer som husker magesyke eller Copacabana – men de husker ikke noe om hvilken bil det var. Men Punto-lanseringen i Torino var nok allikevel den største. Nå eier jo Fiat Torino fra før, så egentlig er det ikke så underlig at de kunne gjøre det de gjorde. Men detaljer som Punto barberhøvler og Punto tannkrem på hotellrommene, ikke ett butikkvindu uten Punto-referanse, og et par tusen testbiler (i hvert fall virket det slik) gjorde inntrykk. Åpenbart også på juryen, for dette ble Årets Bil for 1995. Bilen selv begynte som Prosjekt B så langt tilbake som i 1989 så det er underlig at den var såpass moderne som den var da den kom. Designet er Fiats eget, men sterkt influert av et konkurranseutkast fra Italdesign, som deltok i starten på prosjektet sammen med Pininfarina. Et par måneder etter lanseringen kunne Fiat vise ni forskjellige Punto-konsepter fra ni forskjellige italienske karosseridesignere på Torino-utstillingen. Det var nesten som å være tilbake i seksti-årene da det aldri var færre en 20 forslag på Fiat 600 fra forskjellige karoserisnekkere.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |