1992: Nissan Micra
Endelig, etter 30 år, kom den første ikke-europeer på listen over Årets Bil-biler. Men akkurat som den neste japaneren, Toyotas Yaris i 2000, kan man godt påstå at Micra nesten er mer europeisk enn japansk. I hvert fall hva design angår. Den er jo ganske så utvilsomt inspirert av bikkja til Knøttene, Snoopy, noe Nissans reklamebyårer gjorde tydelig oppmerksom på i en rekke annonser. Men de av oss som kunne følge deler av utviklingsarbeidet i noe som den gang het Nissan Creative Box, et avansert studio som lå i Brüssel, og som gjorde mer Micra-arbeide enn fabrikkens japanske Design Studio 1, hadde mye moro av en nederlandsk mote-spesialist som het fru Edelkoort. Hva hun egentlig var leid inn som var det visstnok ingen som ante, men hun forsynte designerne med en stadig strøm skisser der hovedfiguren var inspirert av Michelins Monsieur Bibendum. Er det rart bilen ble søt? Verken Ryochiki Kuraoka som var sjef for eksteriøret, eller Tokuichiro Hosaka som ledet dette såkalte K10 prosjektet fra 1987 har vi hørt noe til siden (Sibir??), men Mikio Fujito, som også jobbet på Micra, er senere blitt sjef for Nissan Design Europe i Geretsried, Bayern der han har fått frem gullklumper som Kyxx-prototypen (Paris 1998) og Fusion fra årets Paris-messe. (Ooops – Sorry, nå kom jeg på det, det var Årets Bil 1992 jeg skulle ha skrevet om. For sent nå.)
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |