Den giftigste fra FordEtter et års fravær kommer nå Ford tilbake med sin spesialutgave, SVT Mustang Cobra. En potent ”folke-racer” som tar opp konkurransen mot de fleste. Etter en del tekniske problemer med 1999-modellen bestemte Ford seg for ikke å lansere noen 2000-modell av den populære (spesielt på det amerikanske markedet) sportsbilen. Men nå er den lanseringsklar for et entusiastisk publikum. SVT Mustang Cobra er utstyrt med en potent 4,6-liters V8’er som leverer 320hk ved 6000 o/min. Motoren er for øvrig satt sammen for hånd ved Romeo Engine Plant i Michigan. Team av to og to arbeidere har som sin siste oppgave å feste en signaturplate med sine navn banket inn på cam-dekslet. Traction med Power Start I motsetning til Mustang V6 og GT modellene med stiv bakaksel, er Cobra utstyrt med et unikt uavhengig oppheng med betegnelsen IRS. Systemet gir bedre veigrep og styreegenskaper enn standard bakakselen. Raffinerte detaljer Også interiøret bærer preg av bilens sporty egenskaper. Setene er utført i lær og alcantra stoff og gir solid sidestøtte. Selvsagt med en kobra-slange brodert inn i ryggen. Førersetet har elektrisk justering som standard. Også rattet og gearkulen er kledd med lær. Av øvrig utstyr nevner vi elektrisk styrte vinduer, trådløs og nøkkelfri styring av sentrallås inkludert Ford SecuriLock passivt sikkerhetssystem mot biltyver som måtte fristes til å ”låne” doningen. For øvrig har Cobra cruise-control, et nyutviklet audiosystem med CD-skifter og manuell air-condition. Fargevalget for lakken består av Oxford hvit, sort, laser-rød, Performance-rød, True Blue, sølv, mineral-grå og sink-gul. Alle med noen lag klarlakk ytterst. Viktig for sikkerheten: håndtak i bagasjerommet
En Mustang GT er også nært forestående. Men selv om denne har et vel så heftig utseende som Cobra, bedrar skinnet. For GT-utgaven er ”bare” utstyrt med en tradisjonell V8 som yter 265hk. BILDER: Av Terje Ringen – bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |