[]
[] [firmabil.no] []

Den giftigste fra Ford





Etter et års fravær kommer nå Ford tilbake med sin spesialutgave, SVT Mustang Cobra. En potent ”folke-racer” som tar opp konkurransen mot de fleste.

Etter en del tekniske problemer med 1999-modellen bestemte Ford seg for ikke å lansere noen 2000-modell av den populære (spesielt på det amerikanske markedet) sportsbilen. Men nå er den lanseringsklar for et entusiastisk publikum. SVT Mustang Cobra er utstyrt med en potent 4,6-liters V8’er som leverer 320hk ved 6000 o/min. Motoren er for øvrig satt sammen for hånd ved Romeo Engine Plant i Michigan. Team av to og to arbeidere har som sin siste oppgave å feste en signaturplate med sine navn banket inn på cam-dekslet.

Traction med Power Start
Automatgear hører ikke hjemme på en Cobra, så den er utstyrt med en Tremec 5-trinns manuell kasse. Traction control er etter hvert blitt standard – selv på sportsbiler. Men selvsagt ikke den typen som gjør at motoren sier putre-putre når du tråkker litt for hardt på gasspedalen. ”Power Start” kaller Ford systemet sitt, som gjør at du gjerne får ta av med fullt hjulspinn så lenge det går rett frem. Begynner bilen å skli sidelengs trer systemet i funksjon. Selvsagt kan det også slås av når du vil kjøre virkelig aktivt.

I motsetning til Mustang V6 og GT modellene med stiv bakaksel, er Cobra utstyrt med et unikt uavhengig oppheng med betegnelsen IRS. Systemet gir bedre veigrep og styreegenskaper enn standard bakakselen.

Raffinerte detaljer
Ekstreriørt er det de små detaljene som skiller Cobra’en fra sine mer moderate søsken med V6-motorer. Sett forfra har den et spesielt panser, runde ekstralykter og store luftinntak. Baklyktene er tredelt og de to eksosrørene er selvsagt forkrommet. En stor Cobra logo på bakfangeren gjør at de du passerer på landeveien vet hva de har å bryne seg på, og for å sette prikken over i’en kan du som ekstrautstyr få montert en bakspoiler. Både panser og bagasjelokk er produsert i kompositt materialer for å holde vekten nede.

Også interiøret bærer preg av bilens sporty egenskaper. Setene er utført i lær og alcantra stoff og gir solid sidestøtte. Selvsagt med en kobra-slange brodert inn i ryggen. Førersetet har elektrisk justering som standard. Også rattet og gearkulen er kledd med lær. Av øvrig utstyr nevner vi elektrisk styrte vinduer, trådløs og nøkkelfri styring av sentrallås inkludert Ford SecuriLock passivt sikkerhetssystem mot biltyver som måtte fristes til å ”låne” doningen. For øvrig har Cobra cruise-control, et nyutviklet audiosystem med CD-skifter og manuell air-condition.

Fargevalget for lakken består av Oxford hvit, sort, laser-rød, Performance-rød, True Blue, sølv, mineral-grå og sink-gul. Alle med noen lag klarlakk ytterst.

Viktig for sikkerheten: håndtak i bagasjerommet
Selvsagt har også en 2001-modell stor fokus på sikkerhet. Det skulle være unødvendig å nevne belte-påminnere og et antall airbags, men en helt ny finesse som mange helt sikkert vil sette pris på er at koffertlokket er utstyrt med et innvendig, selvlysende håndtak som i følge Ford kan benyttes av ”alle” som blir stengt inne i bagasjerommet for enkelt å ta seg ut igjen. Litt trist egentlig, for det gjør nok bilen lite egnet for amerikanske gangsterfilmer.

En Mustang GT er også nært forestående. Men selv om denne har et vel så heftig utseende som Cobra, bedrar skinnet. For GT-utgaven er ”bare” utstyrt med en tradisjonell V8 som yter 265hk.

BILDER:
Bilde: SVT Mustang Cobra forfra
Bilde: SVT Mustang Cobra fra siden
Bilde: SVT Mustang Cobra bakfra
Bilde: SVT Mustang Cobra Cabriolet
Bilde: SVT Mustang Cobra gul
Bilde: SVT Mustang Cobra interiør
Bilde: Mustang GT

Av Terje Ringen – bilnorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: