Firepunkt-belte i standardbilDet skjer mer enn dramatiske avdukninger i Detroit. Noen gjør for eksempel tapre forsøk på å presentere et og annet fremskritt også. For eksempel et firepunkts-belte. Det er TRW, en av verdens største underleverandører til bilindustrien, som er frempå. De har utviklet et firepunkts belte som er montert i Volvos lille sikkerhetskonsept, som er presentert i Detroit. Samtidig som beltet presenteres for seg selv på en egen ”klinikk” som Ford arrangerer. Der skal det måles i hvilken grad kundene aksepterer å bli enda bedre tjoret. TRW fremstiller nesten 60 millioner tre-punkts belter hvert år, så dette kan de. Fire punkterne er ikke meget forskjellige, bortsett fra at også den andre skulderen holdes på plass, og risken for å skli under beltet er minsket. Det vises to forskjellige festemåter, men begge er såpass enkle at selv en amerikansk bilist burde kunne bruke det. I hvert fall de som allerede har klart å finne ut av hvordan man bruker tre-punkts beltet. La det være klart at TRW også vet litt om fire-punktere, de har levert slike til europas racing-scene siden 1974 og er hoffleverandør til Ferraris Formel 1 lag. Men nå vil de altså ha systemet inn i dagligbilen. Hvorfor? ”Sikkerhetsseler er det absolutt mest effektive midlet til å hindre skader ved kollisjoner”, sier Annie Herberg som er en av TRWs belte-spesialister, ”og et firepunktsbelte er enda mer effektivt enn et tre-punkts”. Så enkelt, med andre ord. Det er passende at vi først finner det i en Volvo, det er Volvo som har original-patentene for det tre-punkt systemet som i dag er enerådende. Bilde: To typer 4-punkts belte montert i Volvo SCC concept Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |