Se opp, Ferrari og Aston |
Du kan lese mer om bakgrunnen til Cunningham ved å følge denne linken til en tidligere Bilnorge-artikkel. Konseptbilen de viste i Detroit med betegnelsen C-7 er en amerikansk sportskupé som utfordrer Ferrari 456 og Aston Martin DB7 Vantage. Produksjonsversjonen skal etter planen være klar i 2004.
2+2
Det mangler ikke på luksus i denne 2+2 kupéen som skal utstyres med en amerikansk-produsert V12 på 6 til 7 liter med mellom fem og seks hundre hester. Bilen skal drives med firehjulstrekk med hovedtyngde på bakhjulene. Du kan velge mellom automat eller manuell gearkasse. Det var Chrysler Hemi-motorer som ble benyttet i Cunningham-bilene på 50-tallet, og motorer fra Chrysler er aktuelle også i kommende generasjon.
Karosseriet skal bygges i aluminium og karbonfiber på en ramme. På tross av de lette materialene får bilen en vekt på rundt 1,6 tonn.
Selskapet Cunningham Motor Company (CMC) blir et firma med få ansatte og uten egne produksjonsfasiliteter. De vil støtte seg på kjente operatører i USA for komponentproduksjon og sammensetning av sportsbilen.
Made in the USA
”Det er ikke en gateutgave av en racerbil som du trenger skohorn for å tre deg inn i”, sa aksjonær og konsulent Bob Lutz under presentasjonen. ”Dette er bilen for de ekstremt rike som synes Ferrari og Mercedes er for alminnelig”, fortsatte han. Det antydes at bilen får en pris på rundt 200.000$ i USA.
Planen er å produsere 500-600 biler i året når produksjonen kommer i gang i 2003 eller 2004. Selv om ikke Cunningham skal ha egen produksjon er en ting helt sikkert: Bilen skal produseres i USA.
Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde fra siden
Av Terje Ringen – bilnorge.no