Møt ”the Woodies” i GeneveHenry Ford ble historisk da han startet masseproduksjon av biler i valset stål. Men ikke alle ga opp bruken av tre i biler av den grunn. Du finner edle tresorter den dag i dag, men da er de benyttet i bilens interiør. Av Terje Ringen – bilnorge.no Før Henry Ford startet masseproduksjonen av sine populære biler var det vanlig å benytte tre i rammer og paneler. Og treet fikk sin renessanse på slutten av 40- og begynnelsen av 50-tallet, spesielt i USA. Krav til reduserte produksjonskostnader gjorde at disse i stor grad håndlagde bilene snart forsvant fra markedet igjen. Mens en ståldør kostet 75 dollar i produksjon var tilsvarende kostnad for en tredør 300 dollar. Men på slutten av 60-tallet fikk ”the Woodies” en ny oppblomstring i Californias surfemiljø. Bilene var rommelige og svært rimelige – helt til de måtte repareres. Da ga også surferne opp, og de fleste havnet hos høgger’n. Stasjonsvognene var først ute, men etter hvert gjorde også trepanelene sitt inntog i luksuriøse kabrioleter og kupéer. Ask, lønn og mahogny dominerte blant tresortene. Da europeerne fikk se de første ”Woodies” etter 2.verdenskrig trodde mange at utstrakt bruk av tre skyldtes mangel på stål, men det var feil, for stålproduksjonen gikk for fullt under hele krigen. Og det at det i enkelte paneler ble benyttet tre i stedet for stål gjorde neppe særlige utslag for stålproduksjonen. På den årlige Geneve-utstillingen står hvert år det sveitsiske forsikringsselskapet AXA for en spesialutstilling. I år er denne viet ”the Woodies” mens den tidligere har hatt utstillinger med følgende tema:
Så dersom du har tenkt deg til Geneve i begynnelsen av mars bør du ta deg tid til å stikke innom utstillingen.
BILDER: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |