Virgin-sjefen: Gjør noe med bilsalget!Richard Branson, som er en av Storbritannias rikeste menn, har gått inn i bilsalg. ”Dette er den mest konkurranse-fiendtlige bransjen jeg har vært i” sier han. Og han kjenner noen. Flytrafikk, Cola-produkter og grammofonplater/CD’er er bare noen av bransjene han har vært innom. Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no Uttalelsen hans faller samtidig som EUs konkurransemyndigheter skal åpne sin første høring om gruppeunntaket som skal fornyes, fjernes eller endres i september neste år. Gruppeunntaket er som kjent det regelverket som gjør at biler kan distribueres på tvers av alt som lå til grunn da Roma-traktatens tanker om frihandel ble utarbeidet. Bilindustrien ser litt annerledes på det. ”For oss er det av stor betydning at vi kan fortsette med et forhandlersystem som tillater et eksklusivt og selektivt distribusjonssystem,” sa Camille Blum, generalsekretær for Foreningen for Europas Bilfabrikker. Men spør forbruker-organisasjoner, de er ganske samstemte om at det er for liten konkurranse innen bildistribusjonen, og uttalelser fra Mario Monti, som er sjef for EUs konkurransekommisjon, tyder på at han heller ikke er helt happy med måten bilhandel foregår på. Og spør kunder, myndigheter, produsenter og forhandlere i USA og Japan, hvordan de kan klare seg uten noe eget gruppeunntak, De vil se tomt på deg og lure på hva du egentlig snakker om. Så hvorfor slike spilleregler er nødvendig i Europa alene er vanskelig å begripe. Neste sommer skal regelverket være klart, men vi får nok hører mer om dette i ventetiden. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |