Fiat ombestemmer segFiat skulle vise den nye Bravo/Brava-serien til sommeren, når den begynte å rulle av båndet. Nå har de ombestemt seg, den kommer til Geneve og skal hete Stilo. Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no Noen sier det er GM som har presset på, andre sier at Fiat hadde så god erfaring med sniklanseringen av Alfa 147 i Torino at det er derfor de nå gir en før-forestilling med den nye Bravo/Brava erstatteren. Det er heldigvis slutt på forvirringen med to forskjellige modeller med to forskjellige navn nå. Den nye modellen, som skal døpes Stilo, er en uni-design med forskjellig antall dører, og heter det samme uansett om det er tre eller fem av dem. De som skal vises nå er hatchback-utgavene, litt senere kommer det også en stasjonsvogn. Begge hatchback’ene har samme akselavstand (260 cm) og bredde (176), men lengden er forskjellig, 425 på fem dørs og 418 på tredørs, og høyden er 146 på tredørs og 3 cm høyere på den lange. På tross av en del forskjellige plater har allikevel ikke fabrikken falt for fristelsen til å kalle dem Stilo og Stila. Heldigvis! Interiørt vil føreren oppleve at han sitter høyere enn det han er vant til, samtidig som alle setene, også de bak, kan sleides frem og tilbake individuelt, og ryggene kan oppføre seg mer fleksibelt enn det som er vanlig i slike biler. Interiøret har med andre ord fått flere trekk fra de større fleksi-bilene. Personlig har jeg et lite problem her. Denne bilen heter prosjekt 192 internt. Den forrige Bravo/Brava hadde prosjektnummer 182. Etter det har vi blant annet hatt 193 som ble Barchetta, 185 som ble Marea og 188 som ble nye Punto. Og nå har vi altså 192. Så hva er det som har prosjektnummer mellom den og denne? Når jeg finner det ut skal jeg fortelle det videre, dersom det er noe spennende. Og tro ikke at vi får servert alt i form av fullstendige pressemeldinger. Noe må vi fremdeles hente frem selv.
Stort bilde forfra Artikkel fra www.firmabil.no URL: |