Rinspeed et skritt nærmere GeneveHusker du at vi skrev om den lille enseteren fra Rinspeed under Detroit-utstillingen? Nå vet vi litt mer om monsteret. Dessuten vet Rinspeed å presentere sitt eksemplar slik en presentasjon av heftige sportsbiler bør være. I riktige omgivelser, hvis du skjønner. Av Terje Ringen – bilnorge.no Dersom du vil lese vår første reportasje om bilen og se designskissene kan du følge denne linken. Men dersom du vil vite mer om kjøretøyet enn vi visste den gang, bør du lese videre. Og ta deg endelig tid til å klikke på bildene under artikkelen.
Uskyldig glede De hevder at Advantage-Rone er den laveste og den første sportsbil i verden som kan kjøres på kompost, biodrivstoff utvinnet fra kjøkken- og hageavfall. Røttene til bilen er hentet fra motorsport, Formel 1 og prototyper a la de som raser rundt på Le Mans en gang i juni hvert år. De store luftinntakene over hekkmotoren har de hentet fra en annen fjern slektning, haien. Og i det du går inn i første raske sving finner du slektskapet til 2-hjulinger i det hele cockpiten krenger. Føreren oppholder seg alene i cockpiten, i alle fall mens han er i fart. Han sitter midt i bilen og har skikkelig bakkekontakt. Skjønt, sitter er neppe rette begrep, ligger passer bedre. Og bilens maks-høyde på 97cm gjør at en vågal stuntmann kan kjøre under et vogntog i prekære situasjoner. Men i bytrafikk passer det ikke å ligge mens man kjører. Da blir oversikten for dårlig. Derfor har Rinspeed funnet en løsning som hever cockpiten, føreren inkludert, med 30cm når hastigheten ramler til under 40 km/t. Her forblir den til du igjen bikker 75 km/t. Sentrifugalkrefter gjør at hele cockpiten krenger i svinger, som på en motorsykkel.
Bygget for norske forhold? Det er lite å si på utslippene til sportsbilen også. Selv om du tanker med komprimert naturgass ligger de 60 til 95 prosent under de strengeste utslippsregler. Og kjører du på kjøkken- eller hagerester er bilen helt CO2-nøytral. 100kg kompositt er nok til 100km kjøreglede. Motoren er en 1,8-liters firer med 16 ventiler som yter 120hk. Kreftene overføres den korte veien til bakhjulene via en 5-trinns manuell kasse, og det er krefter nok til å flytte den 750kg lette bilen fra 0 til 100 km/t på under seks sekunder. Toppfarten oppgir Rinspeed til 205 km/t. For øvrig har bilen 19-tommers hjul med 235/35 dekk foran og 255/40 bak. Eibach fjærer sørger for at bilen ligger klistret på veibanen. Et spennende konsept!
Stort bilde forfra Artikkel fra www.firmabil.no URL: |