Ny Tata til GeneveTata har dere møtt før på Bilnorge. Et av Indias største konsern, som i første rekke driver industri, men det er også litt landbruk der, hvilke blant annet resulterer i en førsteklasse thé. Og så bygger de biler. Av Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no Tata har enda ikke helt bestemt seg om de skal bli Indias største og mest moderne bilprodusent, eller om de skal overlate den scenen helt til andre. Men mens de veier for og imot lar de den sveitsisk-eide Torino-designeren IDEA utarbeide stadig nye Tata-prosjekter. På Geneveutstillingen i fjor kom de med sin Aria, en åpen, lekker liten sportsvogn som hadde debutert i New Delhis bilutstilling en måned tidligere. Denne gangen er visst Geneve-konseptet helt jomfru. Lakken har vel nesten ikke tørket når den pakkes ut fra IDEA_transporteren om et par dager. Akkurat som det var IDEA som tegnet fjorårets åpne, er det IDEAs desigsnsjef, Justin Norek, som har lagt et elegant tak på modellen, og gjort den om til en lekker coupé. Verken Coupéen eller Cabrioleten antyder noe som helst om produksjonsplaner. Tata har ikke engang kommet skikkelig i gang med Indica-modellen, en Charade-størrelse bil, med et lekkert hatchback-karosseri, også signet IDEA. Men når de en dag kan få bestemt seg om hva de vil, har de en rekke muligheter til å bli en spennende global deltaker i dette spesielle rotte-racet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |