[]
[] [firmabil.no] []

Lommeracer fra Honda til Geneve


Av Terje Ringen – bilnorge.no



Honda debuterte sin nye Civic i Paris sist høst. Til Geneve har de tatt med seg R-versjonen, en heftig ”lommeracer” som blant annet skal utfordre Ford Focus RS.

Da vi omtalte den nye Civicen i forbindelse med Paris-utstillingen, forutsa vi at det ville komme en heftig utgave av 3-dørsmodellen (Klikk her for å lese.) Civic Type R skal bygges ved Hondas fabrikk i Swindon, England, og blir blant de heftigste 4-hjulinger den japanske produsenten har satt i serieproduksjon.

Strømlinjeformet
Et potent utseende sørger også for at bilen skiller seg ut fra sine mer sedate søsken. Civic R har fått aggressive spoilere og sideskjørt samt 17-tommers felger med 205/45 R17-dekk som standardutstyr. Og, ifølge Honda, er spoilerne designet for å gi bilen optimale aerodynamiske egenskaper. Altså, ikke bare for utseendets skyld.

Tydelige Type R-logoer strategisk plassert kombinert med forkrommede eksosrør er også viktige elementer for å understreke at dette er ikke en hvilken-som-helst Honda. Fargeutvalget er begrenset, du kan velge mellom rød, sort og sølv.

Honda Civic R får sine krefter fra en nyutviklet 2-liters i-VTEC motor som leverer 200 hk. Kreftene overføres til framhjulene gjennom en 6-trinns tettsteget gearkasse. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t går unna på i underkant av 7 sekunder.

Senket og stivet
Understellet er senket med 15mm og står selvsagt i stil med bilens ytelser gjennom fastere fjærer og dempere. Civic R har store, kraftige bremser og et stivere karosseri enn de øvrige modellvariantene i serien for å tåle de G-krefter den er ment å bli utsatt for.

Bilens sportslighet finner du igjen i interiøret. Her er det instrumenter med hvite skiver, solide bøtteseter med R-logo og gearspak og trimming i titanfarget metall.

Honda Civic Type R settes i produksjon over sommeren og de første kundene får sitt eksemplar levert i oktober. Prisene er foreløpig ikke bestemt, men med norske HK-fiendtlige avgifter blir det en kostbar bil i Norge. Hvis den i det hele tatt kommer hit.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: