[]
[] [firmabil.no] []

Renault utfordrer med Vel Satis





Renault har i dag avduket sin satsning i luksussegmentet – Vel Satis. Den er en romslig familiebil med moderne linjer og skal erstatte Safrane når den kommer på markedet i løpet av et snaut år.

Av Terje Ringen – bilnorge.no

”Vel Satis er uttrykk for Renaults ønske om å være representert i toppklassen,” sa president Louis Schlesser ved dagens avdukning. ”Vi har tatt et skritt som er både dristig og veloverveid. Dristig fordi Vel Satis skiller seg ut fra tradisjonelle luksussedaner og på den måten illustrerer Renaults tradisjon for innovative designløsninger. Vel overveid siden dette er en bil som inneholder alle fundamentale egenskaper du forventer å finne på en storbil med hensyn til kvalitet, raffinement, utstyr, komfort, kjøreglede, kvalitet og service.”

Rommelig og høy
Vel Satis er en rommelig bil, spesielt i høyden hvor den strekker seg 13cm høyere enn snittet hos konkurrentene. En akselavstand på 284cm gir også grunnlag for en stor kupe i alle retninger. Og en høy sittestilling, 10cm høyere enn for Safrane, gir fører og passasjerer god oversikt. Bilens fysiske mål er 4,86m (L) x 1,86m (B) x 1,58m (H). Med det er den vesentlig større i alle retninger enn for eksempel Citroëns nye storsatsning, C5. Renault er kjent for sine dristige designløsninger gjennom tidene. Derfor besluttet de tidlig å ikke gå for en tradisjonell tre-boks-løsning med panser, kabin og bagasjerom. Vel Satis har fått et moderne frontparti med store luftinntak i grillen. Den store bakruten dominerer hekken og har en kraftig bue. Dette er en av de mest distinkte detaljene ved bilen, hentet fra konseptutgaven fra 1998 som vi tidligere har presentert her på Bilnorge (KLIKK HER for å lese).

I interiøret finner du velkjente materialer som tre og lær brukt på en smakfull måte. De høyt plasserte setene vitner om maksimal komfort på lange turer.

Kraftige motorer
Motormessig er Vel Satis velutstyrt. Førstevalget for mange vil nok være en 3,5-liters V6 bensinmotor med 235hk og et dreiemoment på 330Nm ved 3600 o/min. En mer økonomisk 3-liters V6 dieselmotor (common rail) vil også være tilgjengelig. Den yter 180hk og er med et dreiemoment på 350Nm allerede ved 1800 o/min. svært trekkvillig. Begge alternativer vil fra lanseringstidspunktet bli levert med en 5-trinns Proactive automatkasse med sekvensskift som sørger for maksimal kjøreglede og god driftsøkonomi.

Vel Satis er utstyrt med MacPherson hjuloppheng foran og et nyutviklet ”trigonal” multi-link oppheng bak. Til sammen skal dette sørge for minimalt med veistøy og den franske kjøregleden som så mange setter pris på.

For å øke komforten for passasjerene på langturer er vel Satis utstyrt med et topp lydanlegg med innebygget CD-skifter for 6 plater samt en 6,5-tommers wide-screen monitor med DVD-spiller for de som sitter i baksetet. På monitoren kan de velge å se på film eller å koble til sin spillkonsoll. Et intelligent navigasjonssystem betjenes fra førerplassen og gir nyttig informasjon til føreren om beste veivalg.

Nøkkelfri
Som på Laguna II er nøkkelen erstattet med et individuelt kort. Når man stiger inn i bilen finner de komfortable, elektrisk styrte setene umiddelbart ønsket (forhåndsprogrammert) sittestilling for fører og forsetepassasjer. Seteryggen er for øvrig delt i to for å gi maksimal komfort for skuldrene.

Godt plassert bak rettet settes kortet på plass i sin holder før man trykker på startknappen og kjører av gårde. En automatisk parkeringsbremse har erstattet det tradisjonelle håndbrekket og låses automatisk opp når motoren startes.

Mens du kjører sørger en radar koblet til cruise-kontrollen for at du ikke kommer for nær bilen foran deg i køen. Og all den moderne teknologi du kan ønske deg er på plass i Vel Satis, inkludert automatisk tenning av hovedlys, regnsensor, parkeringssensor, ESP, dekktrykksensor samt nødbrems assistanse. Åtte kollisjonsputer er også standard.

Viktig satsning
Renaults ambisjon er å øke merkets image i hele Europa gjennom Vel Satis. Målsetningen er å oppnå 3 prosent markedsandel i det europeiske S-segmentet i første hele salgsår, 2002. Hovedmarkeder er Tyskland, Frankrike og Storbritannia hvor Renault forventer at 70% av salgene vil finne sted, og målet er å selge 300.000 biler i perioden 2002 til 2008. Det har kostet franskmennene 3,6 milliarder franc å utvikle bilen.

For at Vel Satis skal finne veien til norske Volvo/Renault-forhandlere, må den nok komme med et mer avgiftsvennlig motoralternativ. Ellers blir det nok for tøft å sloss mot de tyske og svenske luksusbilene her til lands.

BILDER:
Stort bilde forfra
Stort bilde skrå forfra
Stort bilde skrå bakfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde av interiør


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: