Kraftpakker fra OpelTema for Geneve når de gjelder de største merkene er uten tvil muskler. Vi har allerede omtalt familieracerne fra Ford og VW, men også Opel vil være med på leken. Av Terje Ringen – bilnorge.no Opels heftigste modeller bærer betegnelsen OPC, en forkortelse for Opel Performance Center som er et frittstående selskap ansvarlig for Opels motorsport aktiviteter. De klargjør (les: bygger) Opel-modeller for baner og rallytraseer, men har i tillegg et tett samarbeid med Opels egen utviklingsavdeling om små, spesielle produksjonsserier. Først ut av disse var Opel Astra OPC som ble solgt i et antall av 3000 eksemplarer.
Astra Coupé OPC X-treme Måkedørene viser tydelig at dette er en spesiell bil, det samme må sies om 20-tommers felger utstyrt med 265/30 ZR20-dekk foran og 305/25 ZR20 bak. Selv på tyske autobahn ville en slik bil vekke oppsikt og sikkert kunne ydmyke en og annen Porsche og Ferrari-entusiast.
Opel Zafira OPC Ytelsene til tross er den moderat i forbruket, under literen på mila lover Opel. Understellet er stivet i forhold til en standard Zafira, og bilen får 17-tommers lettmetallfelger med 225/45 R17-dekk som standard når den kommer på markedet (i Tyskland) til høsten. I tillegg til ovennevnte modeller hadde Opel sin offisielle debut av Astra Coupé Turbo og Astra Cabriolet, men dette er godt kjente modeller for BIL og Bilnorges faste lesere.
BILDER:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |