[]
[] [firmabil.no] []

Sporty Volvo-konsept





Til Detroit hadde Volvo med seg to konseptbiler som viste sikkerhet og fleksibilitet. I Geneve viser de seg fra en mer leken side, med sin PCC – Performance Concept Car.

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Volvo har vært en hyppig gjest på racerbaner de senere årene. Da de debuterte sine 850 stasjonsvogner i BTCC-utgave for noen år siden var det mange som trakk på smilebåndet. Helt til de oppdaget hva Ricard Rydell fikk ut av herregårdsvogna på de britiske baner. Etter fjorårssesongen sa Volvo et foreløpig takk for seg i den britiske serien etter mange suksessrike år, men de holder dørene åpne for en snarlig retur. I mellomtiden har de sine fast ansatte racerførere fullt opptatt med testing og videreutvikling.

Testbenk
Og nettopp racing-avdelingen har nok hatt et ord med i laget i utviklingen av deres Performance Concept Car. PCC er en foredlet S60 med et aktivt hjuloppheng i likhet med de som ble forbudt i Formel 1 etter 1992-sesongen. En topptrimmet turbomotor yter 300hk og gjør konseptbilen til den heftigste Volvo sedan som noensinne er satt på fire hjul. Hensikten, sier Volvo, er å teste tekniske løsninger og design som en dag kan finne veien til en serieprodusert bil.

”Vi ønsket å gi et hint om hvordan en fremtidig høyytelses-Volvo kan se ut,” sier sjefsdesigner Peter Horbury. ”Bilen har et tydelig racing utseende som oser sportslige egenskaper.” Jo da, det må vi si oss enige i.

Heftig eleganse
PCC er lakkert i laserblå som endrer karakter etter lysforholdene. Fronten oser ytelser, med store luftinntak for radiator og bremser. Grillen har detaljer i krom. Krom finner du også på en plate sentralt plassert under hekken, midt mellom to rektangulære eksosrør. Frontspoileren ender i en forkrommet leppe som løper som et diskret sideskjørt langs hele bilens side og ender i en tilsvarende leppe bakerst.

Volvo har hentet hjulene til PCC på racerbanen. Den er utstyrt med 19-tommers BBS magnesiumfelger, samme fabrikat som Volvo benyttet i BTCC, skodd med 245/35-19 dekk. Godt feste! Også i bilens interiør finner du igjen det sportslige. Dype sportsseter med solid støtte for lår og rygg er kledd med lekkert lær med detaljer i semsket skinn. Pedalene er i perforert aluminium og instrumentene har blått lys. Også de er omkranset av semsket skinn.

Under panseret skjuler det seg en 5-sylindret turbomotor på 2435ccm som yter 300 hester og har et dreiemoment på 400 Nm. En 6-trinns gearkasse overfører kreftene til alle fire hjulene. Bilen har et aktivt hjuloppheng som tilpasser seg automatisk til underlaget. Du kan selv velge mellom tre innstillinger, komfort, sport og avansert sport. 500 ganger i sekundet sjekker en mikroprosessor posisjonen til hvert hjul og velger optimal innstilling av demperne.

Kontrollert sladd
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) hjelper deg å ta inn en ukontrollert sladd, men kobler du inn den avanserte sport-innstillingen kobles systemet ut slik at du kan ha så mye moro du selv ønsker.

”I denne bilen benytter vi ikke firehjulstrekk for økt fremkommelighet i terreng, men for å oppnå topp kjøreegenskaper på vanlig vei,” sier Hans Nilsson som er prosjektleder for Volvo Performance Concept Car. ”Arbeidet vi har gjort så langt kan hjelpe oss å lage en bil med tilsvarende ytelser en gang i fremtiden,” avslutter han.

La oss håpe det!

Stort bilde forfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde bakfra
Bilde: Interiør
Bilde: Førermiljø
Bilde: System diagram


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: