Lotec: La oss bygge en SuperbilEgentlig er historien ganske tråkig. Josef Lenz jobbet 15 år hos Siemens med motorelektronikk. Så startet han for seg selv, og bygget Lenz motormanagement-systemer. Ganske elegante digitale moduler. Og så sa han, la oss demonstrere teknologien vår med en Superbil. Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no Dermed ble Lotec skapt, og dagens utgave, som han viste i Geneve, er en forholdsvis glætt, udramatisk, ikke særlig personlig, Superbil, med V 12 motor og dramatiske egenskaper. Fordi Josef Lenz virkelig har ønsket å demonstrere sine elektroniske egenskaper har vi her en 6 liters motor som yter 1.200 hester ved forsiktige 6.800 omdreininger og et dreiemoment på 1320 Nm som dukker opp allerede ved 3400 o/min. Det sies intet om prestasjonene, men en guttunge som tittet inn i bilen ville utbrudt: ”den er satt opp til 400 killometer!”. Det er nemlig så langt speedometeret leser. Med en vekt på 1280 kg er vi sikre på at aks’en er på høyde med en formidabel motorsykkels, men toppfart og stabilitet ville vi ikke være alt for trygge på. Her er ingen åpenbare aerodynamiske hjelpemidler, og det er ikke noen klare designtegn som tyder på at karosseriet noensinne har møtt en vindtunnel. Designeren, Kurt Lotterschmidt – han er for øvrig også konstruktøren – har gått for et ganske diskret utseende. Her er det ikke mange dramatiske Lamborghini/Pagani luftåpninger og utstikkende hekker, det hele var meget mer i svensk Königsegg-ånd. Nå er det ingen grunn til å tvile på at Lotec-folket mener alvor. Deres elektronikk-virksomhet er seriøs og har blant annet bestyrt flere Formel 1-motorer. Bedriften behøver ikke bygge denne bilen, Sirius er den døpt, for å overleve, men de leverer gjerne et og annet skreddersydd eksemplar på bestilling. Ting tyder på at den kan bli ganske eksklusiv, men det er jo alltid moro med folk som forsøker å flytte grenser. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |