[]
[] [firmabil.no] []

Lada med friskt design





Nesten ikke til å tro. AutoVaz, tidligere Lada, var på plass i Geneve. De viste flere av sine 110-serie biler som det aldri riktig ble noe av, de viste gamle solide Niva, som definitivt ble noe av, og helt inntil veggen sto noe som man slett ikke behøvde skamme seg over - en åpen to-seter med fast, nedfellbar topp.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
Foto: Rune Baashus & Jon Winding-Sørensen

”Vi tok den med for å vise at vi kan tenke litt nytt” sa en beskjeden, bebrillet unggutt, med slips og blazer og et så nyklipt, rettskillet hår at designer, det var det man ville gjettet på sist. Men det var han, Mikhail Ponomarev.

”Det var fire mann, en tekniker, to arbeidere og jeg som jobbet med denne bilen i syv måneder”, fortalte han stolt, da han viste frem en moderne utseende, vel-finished åpen to-seter, med et ståltak som lå nedi bagasjerommet og som kunne hentes med maskiner, opp på bestilling.

Egentlig ikke oppsiktsvekkende eller dramatisk, men når den het Lada var den jommen verd en ekstra runde, for det er ikke ofte det kommer såpass velbegrunnede forslag derfra. De har hatt noen ganske seriøse futuristiske vanvittigheter i det siste, slik at det er positivt å se at de er nede på jorden igjen.

Bilen satt på et helt kurant Lada 110 chassis, men ganske forkortet slik at akselavstanden ble mindre og total lengde ikke mer enn 3,7 meter. Karosseriet var ikke akkurat frembragt med avanserte digitale metoder heller, ”jeg banket like meget som jeg tegnet” sa unge Ponomarev, som også lakkerte hele eventyret selv.

Men det var åpenbart verd slitet. Dagen etter at jeg traff ham første gang, skinte han som en sol. At General Motors samme dag hadde tegnet en omfattende samarbeids- og utviklingsavatle med AutoVaz var selvfølgelig viktig, men det var ikke det som betød noe akkurat da. For like etter at avtalen var skrevet hadde en av designhøvdingene fra Opel kommet bort på Lada-standen, gitt Ponomarev et stort kompliment for Roadsteren, og han hadde til og med kalt ham ”kollega”.

For noen ble Geneve en større utstilling enn for andre.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: