Street Rod fra HondaIkke vet jeg om Honda hadde ment den slik, men med store flate krom-felger, senket, gjensveisede bakdører, gulere farge enn påske-i-annen og med tetta sideruter bak, hadde japanerne laget en panel rod, en street van, som gikk uttapå det meste. Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no Aner ikke hva de hadde tenkt seg. En panel-van i tex-mex tradisjon er jo ikke akkurat Hondas bag, men dette kunne de allikevel. Der den sto parkert mellom Hondas mer utpregede sports- og racerbiler virket den nesten malplassert, men det ville den vel gjort alle steder på denne siden av California? Det var simpelthen en fem-dørs Civic av den nye generasjonen. Med rattet på høyre side regner jeg med at det er noen moromenn i UK – der jeg tror at denne utgaven fremdeles bygges – som er ansvarlig for gag’en. Engelskmenn begynner i stadig større grad å vise at de forstår amerikansk gatespråk. Dessuten var denne bilen elegant på en måte som japanske wannabe-roddere sjelden klarer å få til. Denne bilen var da også årsaken til at jeg oppdaget - jeg måtte jo se nærmere på det nydelige, nesten like gule, dashbordet - at for det første plasserer Honda nå gearspaken oppe på dashbordet, som i en (Fiat) Multipla, på fem og tre-dørs Civic. Klokt valg, men ikke før man klarer å få inn tre seter i bredden – eller bruker en hel-benk, trekker man virkelig nytten ut av dette beskjedne innslaget. Det andre jeg oppdaget, og det var fordi jeg måtte sjekke ut det nydelige lasterommet – snakk om varebilklasse én med stil – at Honda åpenbart har innført en smart bakstilling, kanskje noe á la de gamle, små stasjonsvognene fra Peugeot. For her var det ikke mye som tok plass – gulvet var lavt og flatt, og er det sikkert også i personbil-utgaven. Med glimrende bagasjevolum som et av resultatene, og – kjenner jeg Honda rett – så har ikke den nye bakstillingen gått ut over kjøreegenskapene. For alt jeg vet var Honda-standen full av nyheter, og jeg er sikker på at de hadde både cm og kg og kpm og kW i sekkevis, men det var nå liksom denne bilen som trakk da.
Bilde: Panel Civic skrå forfra Artikkel fra www.firmabil.no URL: |