Rover 75 stasjonsvogn
Vi har etter hvert blitt vant til å se Rover 75 på norske veier. Modellen var den største satsningen BMW foretok før de overdro den britiske fabrikken til nye eiere. Det har ligget i kortene at bilen også skulle komme i stasjonsvogn-utgave. Rover 75 har blitt en populær modell med sitt typisk britiske utseende, både eksteriørt og interiørt. Under årets Geneve-utstilling lanserte Rover sin nye stasjonsvogn basert på 75-modellen og de viste også en mer sporty MG-variant av bilen med kodenavn X11. Turbulensen rundt MG/Rover i forbindelse med BMWs avhending samt etablering av nye distributører har nå avtatt, og i Norge finner du fortsatt Rover-modellene i salgslokalene til BMW-forhandlere. Rover 75 stasjonsvogn har mye til felles med sedanen. I fronten finner du de karakteristiske lyktene og bakerst har bilen fått en stor bakluke som måler 1,1 meter i bredden. Bagasjerommet er på 400 liter under vinduene og 680 liter målt til taket. Dersom baksetene legges ned får du et lasterom på hele 1222 liter med et flatt gulv som måler 2,06m i lengderetningen. Vinduet i bakdøren kan åpnes separat for enkel innlasting av små gjenstander. Til Norge kommer 75 stasjonsvogn tidlig på høsten, og importøren, Britisk Bilimport har som målsetning å selge 420 biler til sammen av sedan og stasjonsvogn inneværende år. Pristillegget for stasjonsvogn i Norge er foreløpig ikke klart, men på Rovers hjemmemarked i England vil det beløpe seg til 1.000 pund, eller ca 13.000 kroner. Billigste variant av sedanen koster i Norge kr 300.000, så Rover 75 stasjonsvogn bør bli en interessant utfordrer i et stort segment for de som ønsker å skille seg ut med en bil som blir lagt merke til. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |