SKF skal inn i ettermarkedet
Sammen med tre andre underleverandører til bilbransjen har svenske SKF fortalt at de utreder planene om en pan-europeisk ettermarkeds-operasjon. Det er en Europa-omfattende kjede av frie verksteder vi snakker om, og i bunnen ligger selvfølgelig en kvalifisert gjetting om hva revisjonen av gruppeunntaket vil bringe med seg. Blant annet løsning av bilfabrikkenes grep om ettermarkedet. SKF forteller at de vil gå inn i en strategisk allianse med Tenneco (store på eksos og støtdempere), TRW (styring, opphengning, bremser) og Valeo (all verdens komponenter og moduler). Sammen skal de utarbeide planer for hvordan de best kan betjene fremtidens ettermarkedskunder i Europa. Nå kan den formuleringen forstås i to retninger. Kundene kan bety bileierne, men mer sannsynlig snakker vi om at kundene er de som skal betjene bileierne. Med andre ord at de for eksempel skal sette opp en felles distribusjon som skal betjene en omfattende Snap Drive-type operasjon. De fire selskapene skal, bortsett fra denne nye aktiviteten, drive som før, med sine separate oppgaver og separate distribusjoner og sine forskjellige kunder, og det skal ikke røres ved partnernes merkevarer eller image, loves det. ”Men sammen vil våre felles kunnskaper og produkter kunne være mer enn nok til å dra sammen en pakke som burde tilfredsstille alle krav en våken ettermarkedsindustri vil kunne stille.” sier en SKF-talsmann. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |