ASCARI
Ordet Ascari er mer enn et begrep i bilsporthistorien; det er legendarisk – ja, nærmest mytisk. Italieneren Antonio Ascari var i 1920-årene Alfa Romeos raskeste og dristigste kjører. Hans sønn Alberto var med sin Maserati, Ferrari og Lancia selveste Juan Manuel Fangios argeste rival fra 1949 til 1955 og tok to Formel 1-VM underveis. Både far og sønn Ascari omkom på racerbanen 36 år gamle, pluss at det var så mange andre oppsiktsvekkende paralleller rundt deres liv og ikke minst dødsulykker at disse har skapt grunnlag for både bøker og fantastiske spekulasjoner om det overnaturlige. Så da er det kanskje ikke så rart at en sportsbilprodusent ville oppkalle produktene sine etter denne myten og benytte en stilisert framstilling av et vaiende italiensk flagg som emblem, selv 39 år etter Albertos død, og selv om fabrikken er aldri så britisk. Racing og gatebil Mens det ble jobbet i fire år med å få fram en produksjonsmodell foretok Zwaart noen små, strategiske sidesprang: I 1998 kjørte han Lola-Judd i race, fikk stor sans for motortypen, inngikk en avtale med leverandøren om konkurransemotorer og med BMW på seriemotorer, slik at gatebil-produksjonen kunne komme i gang. Modellen het Écosse (fransk for Skottland) og var basert på det originale FGT-chassiset, men nå altså med en BMW V8-maskin på enten 300, 350 eller 400 hk. Med en vekt på bare 1250 kg brukte den kraftigste versjonen bare 4,2 sekunder fra stillestående til 100 km/t og toppet på 320 km/t. Presentasjonen fant sted på Birmingham-utstillingen i 1998, der det ble oppgitt en produksjonstakt på 25-30 biler i året, men bare 10 ble montert samme år. I 1999 ble racing-avdelingen Team Ascari reorganisert og i januar 2000 ble deres McNeill Engineering-konstruerte racersportsbil A410 med 4-liters Judd V10-motor avduket. Barnesykdommene hindret den i å komme lenger enn til prekvalifiseringene til årets Le Mans, men i juli samme år debuterte den for alvor i Nürburgring 1000 km. Legendene lever videre Ennå er det litt tidlig å si om Ascari-merket har noen fremtid. Selv har de imidlertid planene klare. På den siste Birmingham-utstillingen viste de konseptbilen KZ-1 (KZ=Klaas Zwart) som er bygget helt i karbonfiber og der BMW-åtteren presterer 520hk/ 550Nm, 0-100 km/t på 3,8 sekunder og en toppfart på 345 km/t. Av en planlagt produksjon på 50 biler skal halvparten bygges i 2005, og resten i 2006. FOTOALBUM: (Klikk for store bilder) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |