FIAT
Fiat var uten sammenligning Italias virkelige industrielle eventyr av det 20. århundre, og det hele begynte med biler i juli 1899. Bilbygging var den gang rent håndverk, men en rekke framsynte, velstående herrer i Torino så at muligheter til gode fortjenester lå i denne nye bransjen. Anført av Giovanni Agnelli og Emanuele di Bricherasio tok de kontakt med byens eneste skikkelige bil- og sykkelverksted, som lå i Corso Vittorio nr. 9 og ble drevet av brødrene Ceirano. Forretningsgruppen kjøpte ikke bare verkstedet, men også hele gården, som ble eid av en signor Lancia hvis sønn jobbet som en slags altmuligmann på Ceiranos verksted. Investorgruppen sikret seg også et annet Torino-verksted. Navnløs bil F.I.A.T.s neste bilgenerasjon (1901) var inspirert av franske Panhard & Levassor, og bar et praktfullt gyllent emblem på blå bakgrunn med bl.a. en soloppgang og planter i Art Nouveau-stil som ramme rundt merkenavnet. Fra 1904 var tyske Mercédès forbildet. Først dette året fikk fabrikken et økonomisk overskudd, selv om de hadde nådd en 3-sifret stykkproduksjon året før. Carlo Biscaretti omformet for anledningen emblemet til en ellipse, men stiliserte varianter av plantene og solstrålene ble beholdt. Nye satsingsområder Nå begynte Fiat å satse på flere områder. Allerede i 1908 var de inne på flymotorer, som ble fulgt av marinediesel, lokomotiver og jernbanevogner, komplette fly og egne stålverk. Virksomheten ekspanderte også voldsomt globalt, og ved utbruddet av 1.Verdenskrig var Fiat verdens største lastebilprodusent. Konsernet var allerede i ferd med å bli en av Italias viktigste økonomiske maktfaktorer. Nye landarealer ble kjøpt, der nye giga-industrianlegg ble reist. Racing og masseproduksjon Grand Prix-løp ble igjen prioritert fra 1921, deretter dominerte Fiat området før Alfa Romeo bokstavelig talt kom på banen i 1924 og frarøvet Torino laurbærene. Fiat trakk seg fra GP-racing for godt i 1927. På 1921-raceren satt et nytt og enklere Fiat-emblem, denne gang sto merkenavnet i en kvadrat på ”krakelert” bakgrunn, og det hele var omringet av en laurbærkrans. Emblemet ble benyttet i forskjellige varianter, bl.a. fargekombinasjoner, fram til 1968 og er det emblemet som ligger til grunn for dagens Fiat-emblem på blå bunn, som ble innført på 2001-modellene. Først smått, så moderne I 1931 kom det enda et seiglivet Fiat-emblem, denne gang en rød rektangel på høykant med ”Fiat” i smale, høye bokstaver i sølvhvitt og det hele innrammet med en krom-kant. Allerede året etter ble rektangelen litt bredere oppe enn nede, i 1938 ble toppen avrundet og bunnen fikk en spiss ”knekk”, og i 1959 ble den blanke rammen tykkere og fikk avrundede hjørner. Store menn Agnellis barnebarn ”Gianni” Agnelli hadde knapt skilt lag med sine partisan-kamerater før bestefarens død førte ham opp i visepresident-stillingen i det enorme konsernet. Men han trivdes best i luksuslivet blant det internasjonale jet-set og ble ikke skikkelig jordet før Ferrarien hans smalt ettertrykkelig inn i en lastebil på motorveien mellom Nice og Cannes en kveld i 1952, noe som ga ham varig men i høyre ben og fot. Etter ulykken ble han mer opptatt av Fiat-virksomheten og gjorde en formidabel innsats for konsernet fram til han ”førtidspensjonerte” seg som 65-åring i 1986. Agnelli døde i januar 2003 etter lengre tids sykdom, en periode som ironisk nok også var preget av store økonomiske vanskeligheter i konsernet. Hekkmotorer I 1959 kom Fiats nye, elegante 6-sylindrede storbiler 1800 og 2100. Sistnevnte vokste i 1961 til 2300, samtidig som ”lillebrødrene” 1300 og 1500 ble lansert med to færre sylindre. De to siste ble avløst i 1966-67 av henholdsvis 124 og 125, som innvarslet en ny periode for Fiats modellbetegnelser. 124 og 125 skulle bli produsert i Sovjet-Unionen i flere tiår framover som Lada 1200 og 1500. På den annen side fikk Fiat også den store 130 og en Ferrari-motorisert sportsvogn, Dino, på programmet. Forhjulstrekk Flere forhjulstrekkere fulgte, men med 14 grunnmodeller i 1972 vokste behovet for å rasjonalisere utvalget. I 1982 var antallet nede i 5. Da var også modellenes 100-og-noe-betegnelser på vei ut til fordel for skikkelige navn som Ritmo, Uno, Regata, Argenta og Panda - en linje som har blitt fulgt frem til i dag. I 1991 fikk Fiat-bilene som emblem en rombe bestående av 5 blanke, vertikalt skråstilte striper. Det går en historie om hvordan denne logoen kom til: Designsjefen Mario Maioli var ute en kveld i 1982 og prøvekjørte en Uno da det ble strømbrudd i hele fabrikkområdet. Da han hadde parkert bilen utenfor Mirafiorifabrikken kastet han et blikk på den daværende logoen, og ble fascinert av hvordan skyggeeffekten mellom de 4 kubene skapte smale, blanke striper. Denne stiliseringen av den gamle logoen ble altså den neste, som satt på bilene i ti år før den fikk en mer tradisjonspreget avløser på 2001-modellene. Til tross for at Fiat har vunnet ”Årets bil”-tittelen sju ganger siden 1966 har merket slitt med problemer både på produkter (hovedsakelig rust) og økonomi. I 1980-åra gikk bilkonsernet utfor bakke og til tross for bedrede produkter i det neste tiåret slet merket med et etterslep av dårlig renommé. Først i annen halvdel begynte Fiat å ta seg opp igjen, fremfor alt ved hjelp av Punto som var Europas mest solgte bilmodell gjennom flere år. I mars 2000 inngikk Fiat en industriell allianse med General Motors som bl.a. innbefattet at GM overtok 20% av aksjene i Fiat. Men så kom 11.september 2001 som rammet hele den internasjonale bilindustrien, og Fiat ble ikke spart for konsekvensene. Gjennom siste halvår 2002 gjennomgikk konsernet en dyp krise som førte til en omstrukturering der kjerneområdene bil- og motorproduksjon siden har blitt prioritert. Fiat som Norges ledende merke I 1923 ble også den østerrikske lisensutgaven Austro-Fiat representert i Norge gjennom Automobil-Compagniet AS. Alt tyder på at denne parallelløvelsen ble ganske kortvarig. I 1927 solgte BOS 187 Fiater og tegnet seg for et salg på 150 enheter året etter. Men prognosen slo feil – bare 73 Fiater fant norske eiere i 1928, hovedsakelig fordi 27-modellene hadde store mangler som førte til mange reklamasjoner og misnøyde kunder, og først i april 1928 ble det orden på Fiat igjen med den nye modellen 520. Dermed var ikke Fiat villige til å fornye avtalen med Bertel O. Steen, og for å få avviklet forholdet snarest satte de opp et salgsdiktat på 300 nye biler i 1929 – et umulig mål. Uten å varsle Steen kom Fiats representant for salgskontoret for Nord-Europa til Oslo for å opprette et nytt importfirma, Norsk Italiensk Auto AS, med konsul E. Friis og Fredrik Hancke som disponenter. Hancke var for øvrig Bertel O. Steens salgssjef! Ikke å undres over at Steen tok denne affæren hardt, og Fiats opptreden i saken ble da også gransket av en undersøkelseskomité på vegne av Norsk Handelsstands Forbund. Den konkluderte med at bilfabrikken ikke hadde opptrådt i overensstemmelse med god forretningsskikk. Fra Topolino til taxi og Seat! I 1950/51 ble importørens firmanavn forenklet til Norsk Auto AS. Salgsopplysninger for årene 1949-1954 er ikke bevart, men fra 1955 kan vi til og med finne modellsplitt på Fiat personbiler: På den tiden var 1100 hit’en fram til 1958, da 600 overtok. Fra 1955 til 1959 ble det solgt 1009 Fiat personbiler, 68 varebiler og 5 lastebiler her til lands. På slutten av tiåret krevde Fiat igjen økt salg i Norge, og i tillegg til Norsk Auto, som beholdt importansvaret i Sør-Norge, fikk Trondheimsfirmaet Dieselkraft AS ta hånd om Fiat nord for 62. breddegrad fram til 1965. Året før flyttet Norsk Auto AS til utvidet anlegg i Vestby, mens AS Reservedeler på Majorstua i Oslo fikk ta hånd om den type virksomhet som firmanavnet henspeilet på. På toppen av det hele sikret F.E. Dahl & Co. seg agenturet for de tyske lisens-Fiatene Neckar fra 1960 til ca. 1968. De første Neckar-bilene var Fiat 1100-tvillinger, deretter fulgte Neckar Jagst, alias Fiat 600. 600 holdt seg som den mest populære Fiat-modellen fram til 1961, selv om 1100 også begynte å bli tatt inn som Neckar 1100, den tyske lisensversjonen, fra 1960 av. I 1962 kom tvillingene Juventus 1300 og 1500 som umiddelbart slo an og i 1964 hadde Fiat 4,4% markedsandel – pluss Neckars 0,8%. I 1965 gjorde Fiat også et framstøt på drosjemarkedet, der de tok 4,1 prosent markedsandel – men det ble et blaff. Fiat-salget var også ispedd Seat-biler, som den gang var spanskbygde Fiater under egen logo. 124 var den mest populære Fiat-modellen i 1967, året etter var 850 mest pop og den norske Fiat-bestanden passerte 25.000 biler av alle kategorier. Fra 1970 til 1974 var 128 Fiats hit-modell her til lands, deretter overtok 127 fram til 1978 (128 slo riktignok 127 også i 1977), men det må ha vært en merkelig følelse for Norsk Auto AS at ingen Fiat-modeller solgte bedre i Norge enn den russiske Lada, alias den gamle Fiat 124. I 1979 toppet 131 Mirafiori det norske Fiat-salget, men noen riktig storselger ble den ikke. 20 vanskelige år, minus Uno I 1990 startet den Grimstad-baserte Ugland Gruppen, som nylig hadde blitt Alfa Romeo-importører, også å ta inn Fiat gjennom et eget selskap for merket, Ugland Motor Import AS. Også dette selskapet begynte i Oslo og fortsatte i Vestby. På begynnelsen av 90-tallet var Fiat nærmest usynlige her til lands, i nybilsalgets ”kriseår” 1991 var markedsandelen helt nede i 0,4 prosent! Uno sto for det meste av dette salget fram til 1994, da Punto kom til som den viktigste modellen –noe den har vært siden. Høsten 1996 flyttet virksomheten til Bergheim Gruppen i Drammen. Selskapene fusjonerte året etter, men skilte lag igjen sommeren 1999. Ugland Motor Import AS hadde nå Andreas Ugland & Sons som eneeier og flyttet til Spikkestad. Påfølgende vår innledet importfirmaet samarbeid med Mitsubishi-importøren Motor Gruppen og flyttet samtidig til deres lokaler i Oslo. Våren 2001 overtok Motor Gruppen Ugland Gruppens eierskap for både Fiat- og Alfa Romeo-organisasjonene og endret dette importfirmaets navn til Auto Import Nor AS. Men selv en ryddig organisasjon som Motor Gruppen fikk merke hvor tungt brandbygging kan være med dette agenturet, og følgen ble at de kun har satset på et utvalg av Fiats mange modeller. Fiat-beholdningen i Norge sank til under 30.000 biler i 1997 og til under 20.000 i 2001. Håpet om at den utmerkede Stilo skulle snu utviklingen fra sommeren 2002 av, har så langt ikke blitt innfridd. Spørsmålet er om ikke Fiats image allerede midt på 90-tallet hadde sunket så dypt at vraket ikke lenger lar seg heve. I så fall er det virkelig synd - både dagens modellutvalg og importørvirksomhet hadde helt avgjort fortjent bedre. Norsk Fiat Register Artikkel fra www.firmabil.no URL: |