Mercedes nær forhandlerforlik i UK
En sak som fort utviklet seg til å bli meget mer enn en lokal liten sutre-greie ser nå ut til å gå mot et forlik, før den ender i retten. Det dreier seg om Mercedes’ masseoppsigelse av forhandlere i Storbritannia. Det var litt spent på standen til Daimlerchrysler under årets Geneve-utstilling. En delegasjon av engelske forhandlere hadde tatt turen dit, og der sto de og informerte alle andre Mercedes-forhandlere om hvor dårlig de ble behandlet på øya. Men de fortalte også at de ikke bare sutret, de hadde samlet inn solide penger, engasjert de tøffeste advokatene og sendt hele klagemålet til retten. Det dreier seg om en fabrikks rett til å endre sin distribusjon, eller det dreier seg om forhandlernes rett til å bli informert om endringer i så god tid at de kan ta fornuftige forholdsregler. De aller fleste av øyas Mercedes-forhandlere fikk tidligere i år beskjed om at forhandlernettet skulle krympes, at det skulle opprettes noen få store regionale forhandlere og at importøren skulle ha en mye tettere kontroll med distribusjonen. Forhandlerne på sin side mente hele oppsigelsen var ulovlig, og tok ut klager. Nå satt vi alle, ikke bare Mercedesforhandlerne i Tyskland, men de fleste som er involvert i bildistribusjon, og ventet på rettsaken som skulle begynne den 16. juli. Saken er nemlig av stor prinsipiell betydning for alle som jobber under EUs gruppeunntak for bilbransjen. Og ingen tviler på at flere slike saker vil kunne dukke opp nå som det nærmer seg en revisjon av gruppeunntaket. For stadig flere signaler tyder på at det kommer til å bli meget løsere rettigheter for produsentene i det nye gruppeunntaket, derfor er det mange som ser for seg at produsentene vil bruke de neste 12 månedene til å styrke grepet rundt forhandlerleddene. Men nå er det meget som tyder på at vi ikke får noen engelsk rettsavgjørelse som kan gi en pekepinn om hvordan EU-land ser på slik virksomhet. Flere engelske kilder antydet mandag at det går mot forlik etter at importøren har gitt etter på to vesentlige punkter. For det første skal importøren ha gitt forhandlerne 6 måneders ytterligere oppsigelsesfrist, forhandlerne krevde ytterligere et år så dette må i så fall kunne kalles et kompromiss. For det andre skal importøren ha økt tilbudet om kompensasjon. Størrelsen på kompensasjonen vil avhenge av hvor fort han ønsker å avslutte forbindelsen, gjør han det innen juni neste år får han en kompensasjon som tilsvarer to års profitt. Gjør han det innen juni 2003 får han et års. Forhandleren kan selv bestemme hvilket av de foregående to årene han ønsker å beregne profitten fra. Akkurat dette siste, sier kildene, kan Mercedes trygt love bort, for importøren har åpenbart fått de forhandlerne som skal bli tilbake til å spytte i den kassa. I hele forrige uke hadde partene møter, og de skal møtes igjen denne uken, før en eventuell rettssak. Mange vil beklage hvis det blir forlik bak lukkede dører, og det ikke blir en sak som kan avdekke mulige lovtolkninger. I mens kan Daimler-Benz i Storbritannia glede seg over at deres hage ble valgt til den mest originale og innovative av alle de som ble bedømt under siste helgs Hampton Court Flower Show. Det høres vitterlig ganske originalt ut – men er det innovativt? – å plassere to A-Klasse biler blant alle blomsterarrangementene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |