[]
[] [firmabil.no] []

Klart for flate dekk


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Hvorfor Michelin valgte å kalle det nye dekk-konseptet sitt PAX aner jeg ikke. For de fleste av oss gamle latinere (og det inkluderer flere av ledelsen hos Michelin) betyr Pax ”fred”. Men hvis du virkelig lurer kan du spørre Sumitomo om det nå.

Mer enn et dekk
PAX er mer enn et dekk, det er et dekk/felg system som er utviklet for å løse problemet med flate dekk. Med Pax-systemet om bord kan du kjøre inntil 200 km på flate dekk i hastigheter som tilsvarer normal fartsgrense – 80 km/t i Norge.

Med i systemet følger i tillegg til dekket og felgen med en spesiell ring som holder hjulet på felgen, også en trykkmonitor som forteller deg at nå er du på felgen. Hadde du ikke hatt det signalet hadde du ikke visst det – så rundt går det selv når det er uten trykk.

Fire år er det siden Michelin debuterte systemet, enda er det ikke standard på noen bil, men Michelin har brukt de fire årene intenst. Dels med å selge det inn til bilfabrikkene, dels til å selge det inn til andre dekkfabrikker og dels til å gjøre det kjent blant publikum. På det siste området har franskmennene vært meget aktive, fra imponerende designkonkurranser (med resultatene utstilt på de store bilutstillingene) til å sponse standen til Superbilen Edonis på siste Geneve-utstillingen. (Når Edonis – toppfart over 300 km/t - kan bruke PAX-dekk, kan vel alle bruke det)

Fred mellom Michelin og Sumitomo
De har fått Pirelli og Goodyear til å godta Pax-systemet som deres standard også, og så har de fått hull på Japan-byllen - der alle har sine egne, konkurrerende systemer. For nå har Sumitomo (med Dunlop-merket i huset) også meldt seg inn i klubben.

Men hva skal alle disse dekkfabrikkene med et dekksystem som ingen bruker? Bare vent en måned eller to, den første bilen på Fred blir Renault Scenic. Der er systemet rett rundt hjørnet. Så blir det nok noen nye på Frankfurt-utstillingen. Og deretter regner Michelin med at systemet begynner å nærme seg en god distribusjon.

Ulempe? Litt tyngre enn vanlig dekk/felg. Fordel: man sparer reservehjul.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: