FODEN
Som lastebilfabrikk daterer engelske Foden seg fra 1899, men fabrikkens aner går enda lenger bakover. Grunnleggeren Edwin Foden, født 1841 i Sandbach i Cheshire, var sønn av en skomaker men valgte som 15-åring å ta jobb hos Plant and Hancock, som framstilte landbruksutstyr og dampmaskiner. Ti år etter hadde han jobbet seg opp til å bli partner i firmaet, som nå fikk navnet Hancock and Foden. Og i 1880-årene begynte de å bygge lokomobiler. I 1887 ble firmaet omdannet til Edwin Foden Sons & Co Ltd, hvoretter man blant mer inntektsbringende sysler også jobbet med sjefens ide om den perfekte dampvogn. Det tok 12 år å utvikle den første prototypen, de neste to tok ett år hver. Men 1901-utgaven satte standarden for damplastebiler for de neste 25 år. Den vant en trial-konkurranse som det engelske forsvaret arrangerte, og dermed kom en liten serieproduksjon i gang. Denne 5-tonneren ble etter hvert supplert med en 2-tonner, og familiebedriften gikk bra, også etter 1911 da Foden senior gikk bort og sønnen Edwin Richard overtok, men først i 1925 kom en større Foden på 6 tonn.
Damp mot diesel Allerede før dette skjønte moderfirmaet at ERF-gründeren hadde hatt rett, så også Foden gikk samme år over til dieselmotorer av samme fabrikat, Gardner. Men de slet mye hardere enn ERF, bl.a. med en mislykket satsing på dobbeldekkerbusser, og først da William Foden i 1935 vendte hjem etter en del år i Australia kom Foden på fote igjen. Løsningen lå i 6- og 8-akslede kjøretøyer opp til 15 tonn, som også dugde som militærtrekkvogner. Med dette ble Foden bra butikk under 2.Verdenskrig også, da de dessuten bygde Crusader og Centaur stridsvogner samt granater.
Musikk i to-takt 50-åra ble fine for Foden, som bl.a. lanserte en hekkmotorbuss og ble avanserte på førerhytter. De første helt i stål kom allerede i 1949, lettmetall- og glassfiberhytter fulgte i 1958, og i 1962 hadde Foden Englands første tiltbare hytte. De tilbød også anleggsbiler og mobilkraner opp til 80 tonn pluss en lang rekke spesialkjøretøyer. Servostyring, luftfjæring og luftstyrte skivebremser ble innført. 1960-åra ble mer edruelige, og modellutvalget ble rasjonalisert i 1971. En leveranseavtale til NATO for 10 millioner pund fra 1973 av virket lovende, og på midten av tiåret ble tyske Faun-dumpere solgt gjennom Fodens nettverk.
Paccar Sent samme år ble Foden overtatt av den amerikanske Paccar-gruppen, som hadde Kenworth, Peterbilt og Pacific i ”stallen” fra før, og i januar 1981 begynte i hvert fall enkelte maskiner igjen å snurre i Foden-fabrikken, som nå het Sandbach Engineering Co. Og merkenavnet ble i det minste beholdt på lastebilene, som bygges etter de samme strenge kvalitetskrav som Foden alltid har stått for. I 1998 ble det blåst nytt liv i Foden-virksomheten med den nye Alpha-serien, som har mye til felles med større DAF-modeller (Paccar overtok DAF i 1996 og Leyland i 1998). Også Fodens førerhytter er mye DAF, men med en spesiell profil midt på grillen der Fodens stilsikre emblem er plassert. Det gir en tredimensjonal effekt av en myk, svart rombe med blank kant, der den øvre del er bøyet tilbake og med navnet Foden (skrevet med bokstaver som minner om Fords) tvers over Romben. Våren 2000 ble nok et langt kapittel i Fodens historie avsluttet, da Sandbach-fabrikken stengte dørene for godt etter 144 års virksomhet under Foden-navnet. Produksjonen ble da overført til Leyland-fabrikken. Rangen spenner fra 18 til 44 tonn, men spesialchassiser for mobile enheter opptil 150 tonn kan også leveres. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |