Etter sedan og stasjonsvogn: |
Terje Ringen - bilnorge.no |
Selv om Audi presiserer at den cabrioleten de skal vise frem på messen er en ”utstillingsbil”, vil nok ikke produksjonsmodellen som lanseres til våren avvike i særlig grad. Den bærer tydelig preg av sine søsken i sedan- og stasjonsvogn-utgave, men har likevel fått sin egenart.
Tydelig slektskap
Utstillingsbilen har en lengde på 4,57 meter mens den er 1,77 meter bred, noe som er ganske identisk med sedanen. Du kjenner igjen grillen og frontlyktene fra A4, men caben har fått doble luftinntak for å understreke sitt sportslige image.
De runde skjermbuene viser igjen slektskapet med A4 mens de doble eksosrørene, et på hver side av hekken, viser at dette er en Audi av det litt spesielle slaget. Frontruten har en elegant innramming i børstet aluminium og dette metallet omkranser også bakre del av kupéen.
Under panseret på Audi Cabriolet finner du ved lanseringen to alternative V6-motorer, en helt ny 3-liter med aluminiumsblokk og en 2,4-liter. Disse yter henholdsvis 220hk med et dreiemoment på 300 Nm (3-literen) og 170hk med et dreiemoment på 230 Nm. Audi lover gromlyd fra sine V6ere, særlig når du kjører toppløst, og tilstrekkelig med skyv ved akselerasjon og forbikjøringer.
Nytt gearsystem
Med hensyn til norske avgifter får vi håpe at det etter hvert også kommer mindre motorer og at quattro tilbys som alternativ til forhjulstrekk. A4 Cabriolet tilbys som den første i sin klasse med Audis trinnløse Multitronic gearsystem, som kombinerer dynamikken i et manuelt system med komforten du finner i automatiske systemer.
Det lette aluminium hjulopphenget som er benyttet i de andre A4-variantene er videreforedlet i cabrioleten. Understellet er senket, noe som gir bilen lavere tyngdepunkt og mer sportslige egenskaper. Det samme gjelder chassiset som er gjort stivere og mer sportslig sammenlignet med sedan og stasjonsvognen.
Sikker helårsbil
Skulle uhellet være ute slik at bilen går rundt, vil to veltebøyler sprette opp bak baksetene i løpet av millisekunder. Sammen med den solide rammen rundt frontruten sørger disse for å beskytte for- og baksetepassasjerene ved en eventuell ulykke hvor bilen ender opp ned. ESP med hydraulisk bremseassistanse sørger for maksimal aktiv sikkerhet.
A4 Cabriolet har en elektrohydraulisk kalesje med oppvarmet glass i bakruten. Audi lover svakt støynivå i kupéen og at bilen er godt egnet for vinterlige forhold.
Også i interiøret er det lagt vekt på å skille caben fra volummodellene. Senterkonsollen er hjertet i den sportslige kupéen. Runde luftuttak med aluminiumsrammer, ikke ulike de du finner i Audi TT, understreker også det eksklusive.
Mer plass og komfort
A4 Cabriolet er blitt større innvendig enn sin forgjenger, noe som skyldes en økning i akselavstanden på 100mm. A4 Cabriolet er en komplett 4-seter med 67mm mer benplass og 67mm mer skulderplass for baksetepassasjerene mens de i forsetet får 36mm mer skulderrom. Også bagasjerommet har vokst og måler 315 liter når taket er på og 246 liter når det foldes ned.
Listen over standard utstyr på A4 Cabriolet er omfattende og inkluderer blant annet helautomatisk kalesje, automatisk klimaanlegg og automatiske veltebøyler. I tillegg er alle modeller utstyrt med elektriske vindusheiser, fjernstyrt sentrallås og 16-tommers aluminiumsfelger. Selvsagt finnes også et rikholdig program av tilleggsutstyr som du kan utstyre din A4 cab med, avhengig av behov og lommebok.