[]
[] [firmabil.no] []

Ingen Vectra til IAA


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Den nye Vectra skal ut på markedet i mars neste år. Det står fremdeles fast. Men tysk presse sier at forhåndsvisningen, planlagt for IAA i Frankfurt neste måned, er droppet. Kanskje kan Signum 2 kompensere?

Sannsynligvis klarer Opel å finne noe å trekke opp stemningen med, men svært meget skulle nok vært organisert rundt den nye Vectra. Som tysk presse nå forteller oss ikke vil komme dit.

Lav etterspørsel etter modellene, forlenget sommerferie fordi den gamle Vectra ikke selger, potensielt trøbbel med forhandlerne fordi det snart vil bli forholdsvis store endringer av den tyske forhandlerorganisasjonen. Dette er bare noe av det som den nye Opelsjefen Carl Peter Forster må hanskes med.

Men i den positive enden ligger beskjeder om at Omega skal kuttes tidligere enn egentlig planlagt – den er jo bare med på å forvirre markedets bilde av Opel, og Forster jobber nå for å bli kvitt det interne konsern-forbudet mot å eksportere til USA. Han tror at produktene solgt gjennom gode GM-forhandlere vil møte amerikanske kunder akkurat der de er nå som trendene begynner å dreie.

Kanskje får han den nye produktsjefen Bob Lutz med seg der – han er jo tidligere Opelmann også.

Men tilbake til Frankfurt. Akkurat nå ser det ut som om Opels to høydepunkter blir Corsa ECO. Senket fjæring, aerodynamiske endringer, ekstremt lav tomgang, utveksling som er lenger enn overgearet på en gammel Austin Healey, og en halvautomatisk transmisjon skal gjøre dette til en 120 g CO2 pr km bil. (Du kan like godt begynne å venne deg til de nye forbrukstallene nå).

Den andre sensasjonen blir en nye brenselcelle-enhet i en Zafira. HudroGen3 heter denne utgaven. 200 cellers-enheten er 100 kg lettere enn den forrige utgaven, yter mer og tar mindre plass. Med en toppfart på 150 km/t og en rekkevidde på rundt 400 km begynner prestasjonene å bli akseptable.

Heldigvis er også Signum 2 klar. En ren konsept nå, men den skal bli en selvstendig modell i den nye Vectra-familien om noen år. IAA-utgaven får Opels nye ansikt, trapes-formet front, brede horisontale bånd og en stor Opel”Blitz” i sentrum. Bak den finnes noe vi foreløpig aner alt for lite om. En meget kompakt V8-motor som ikke har vært vist før. 4,3 liters 300 hesters V8-Vectra? Høres spenstig ut, men ikke glem at Opels utviklingssjef er Walter Treser, mannen som en gang bygget aluminiumsracerbiler for blant andre Harald Huysman.

Men noen ordentlig Vectra blir det altså ikke der. Kanskje.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: