Alfa GTA til Frankfurt
Vi har tidligere fortalt at Alfa Romeo skal gjenopplive GTA-navnet, og la det bety kjapp&sterk. De to første utgavene kommer til Frankfurt, og nå begynner detaljene å dukke opp Men la meg først få piske meg selv litt. Forrige gang jeg skrev om denne nye AMG/Alpina-avdelingen til Alfa Romeo, de som skal utvikle GTA-modellene, kom jeg med en ganske uhyrlig påstand. Jeg fortalte litt om den opprinnelige GTA, Giulia Sprint GTA fra 1965 (Amsterdam-utstillingen) og påsto pompøst og bombastisk at A’en kom fordi bilen skulle kjøre i Gruppe A. Rent tøv, som en rekke oppegående BilNorge-brukere har påpekt. Men hva betyr den. Ettnavnet på Alfaene betyr ofte noe. I GTV betyr V Veloce (rask) og gamle TZ sto for Tubolare (rørchassis) Zagato. Men A’en i GTA? Kanskje betyr den ikke noe, muligens ble den plassert der fordi bilen ble introdusert i Amsterdam, Men mest sannsynlig er det at den betyr Alleggerita (utsatt for vekttap). I forhold til en vanlig Sprint GT var GTA nesten 200 kg lettere. To GTA-modeller kommer til Frankfurt, 156 GTA og Sportwagon GTA, i begge er kjernen en ny 3,2 liters fireventilt V-sekser med 250 hester og 310 Nm ved 5000 omdreininger. Tøffere tannhjul i gearkassen enten man velger seks trinns eller Selespeed, og forsterket clutch. Revidert opphengning, spesielt foran, et nytt diff med en annen antispin-ordning, og større skiver med en annen servo tilhører chassisendringene. Vesentlige karosseri-endringer forteller også at her kommer det noe ganske dynamisk. Fabrikken påstår at det eksteriøret ikke bare er for øyet men at det også medfører vesentlig bedret aerodynamikk. Den nye motoren deler for øvrig en detalj med den nesten 40 år gamle opprinnelige Giulia GTA: dobbelt tenning, eller T-Spark som det heter i dag. La oss også minnes den siste GTA. For ca. 10 år siden kom det en slik betegnelse på en utgave av 155 Q4 der motoren ble utstyrt med turbo og avleverte 400 hester. Dagens er litt mer gatevennlig. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |