Citroëns nyeste: C 3
Det skal Citroën ha – de er gode på timing. Dagen før en av verdens aller største bilfabrikker skal slippe en ny utgave av en av sine småbiler (Ford Fiesta) er franskmennene ute med detaljer om sin nye deltaker i den klassen. C3 heter den, spennende ser den ut. Første gang jeg var borti et C3-prosjekt, var under utviklingen av en av 80-årenes Audi 100 generasjoner. De hadde kodenavn fra C1 og oppover. Neste gang var på Parisutstillingen i 1994 da Citroën viste både konseptet til den kommende Picasso, og snakket forsiktig om en ”ny Visa”.. Det var på Parisutstillingen i 1998 at C3 virkelig var blitt et prosjekt – her het den C3 Lumiere - det var ganske klart at bilen ville komme, og at det ville skje til 2002. Men da døpte de dette prosjektet internt til A8, hvilket altså ikke må forveksles med en moderne utgave av Audi 100. Med andre ord, det gjelder å holde tungen rett i munnen når man snakker modell- og prosjekt-navn. Bilen skulle være en småbil med god plass og den skulle se ut som noe som fortalte at nå er den nye designer-generasjonen i funksjon hos Citroën. (ex-Twingo-designer Jean Paul Ploué overtok sjef-pennen der i fjor). 385 cm er ikke lang, og plass for både fem personer og en uvanlig stor mengde bagasje har gjort at bilen er dratt opp i høyden. En spesielt glup innretning, som Citroën kaller Moduboard, kan brukes for å dele opp den store bagasjeavdelingen i separate rom. Praktisk for å unngå at små kolli bare slenger rundt. Nå er selvfølgelig bilen er godt stykke unna konseptmodellen, For tre år siden hadde den for eksempel fire dører som åpnet fra midten uten dørstolpe. Produksjonsbilen har konvensjonelle dører. Men noe av lyset som slapp inn i C3 Lumiere er fremdeles der. Du kan få et glasstak, fra frontrute til bakrute, der den forreste delen kan sleides bakover. Heldigvis er bilen godt utstyrt med solblendere. En annen morsom detalj er at her har man tenkt familiebil på måter som ikke har vært tenkt før. Det er for eksempel to innvendige speil. Et for å studere trafikken, et annet for å holde øye med bakseteungene for å se hvilke sprell de kan finne på nå. Der kan det skje mye rart, et 12 volt uttak gjør det for eksempel mulig å bruke video-spill eller pc’er der bak. På den mekaniske siden blir dette den første Citroën som benytter den nye 1,4 liters HDi motoren som er utviklet i partnerskap med Ford. Den kommer som 68-hesters åtte-ventiler eller 16-ventilers på 90 hester. Ellers er det tre bensinmotorer, 1,1 liter, 1,4 og den nesten nye 16-ventilers 1,6-literen. Nytt under panseret er ellers en helelektrisk servostyring, et firesensors ryggevarslings-system og en nesten automat-kasse med klikk-klikk gearskift. Bremse-assistent finnes, den der som drar til så det monner når den føler at panikk er på sin plass, og varsel-blinkeren kommer automatisk på ved slike hendelser. Det er forresten verd å ta med seg at C3 Lumiere fikk pris av Automotive News fordi den var ”Årets konseptbil med de beste sikkerhets-aspektene”. Mange av de detaljene er med over i produksjonsutgaven. Da bilen var et konsept fant vi blant de design-ansvarlige Cathérine de Ploeg. Hun tilhører i dag markedsavdelingen, men med ansvar for fremtidsprosjekter og konseptmodeller. En av de kvinnene som virkelig er på vei oppover i bilindustrien. Jeg har på følelsen at det er ganske meget en kvinnes hånd som har vært med på slutt-utformingen av denne nye modellen. Bilen blir vel et av Citroëns høydepunkt på årets Frankfurt-utstilling, men burde også samle stor interesse hos forhandlerne når den kommer på gulvet hos dem en gang neste år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |