[]
[] [firmabil.no] []

Ny Fiesta: Årets viktigste for Ford


Terje Ringen - bilnorge.no



Når Ford lanserer sin nye Fiesta på årets Frankfurt-utstilling er det en svært viktig begivenhet for konsernet. For Fiesta er blant de mest solgte modellene til den blå ovalen.

Og Fiesta er virkelig en helt ny bil. Den er blitt større enn sin forgjenger i alle retninger. Akselavstanden er strukket med 41mm, noe som først og fremst kommer baksetepassasjerene til gode. Bilens totale lengde er på 3,917 meter hvilket er en økning på 8 cm. Bredden er øket med 5 cm til 1,683m mens den har vokst nesten 10cm i høyden og nå rager 1,417m over bakken. De økte målene har også medført et større bagasjerom, det måler nå 284 liter mot tidligere 250 liter.

Tidsriktig design
Karosseriet er moderne og viser familielikhet med Focus og nye Mondeo. Store lykter og den ovale Ford-grillen preger fronten på nye Fiesta. Bak har den fått høye baklys slik at den er lett å få øye på i mørket eller i snødrev på norske vinterveier.

Fords designsjef for småbiler, Jeremy Main, har i stor grad hatt unge foreldre i tankene ved utformingen av Fiestas interiør. Hør bare her:

  • Større bakdører og rommeligere baksete gjør det lett å montere selv de største barneseter.
  • Barnevogner er som regel en årsak til at småbarnsforeldre velger stasjonsvogn. Ford har lagt vekt på å konstruere et bagasjerom som ikke bare er stort på papiret, men som er praktisk utformet slik at du enkelt får inn en sammenleggbar vogn.
  • Og skal du på langtur er det plass til to store kofferter i bagasjerommet uten at du trenger å legge ned hele eller deler av baksetet.
  • Dersom du har vært på IKEA og shoppet flate møbelpakker lover Ford at du får grei plass til disse når du legger ned Fiestas bakseter. Men, sier de, monteringen må du fortsatt stå for selv.

God ergonomi, økt sikkerhet
De høydejusterbare forsetene er hevet med 45mm sammenlignet med ”gamle” Fiesta. Dette gir i tillegg til bedre oversikt, en mer komfortabel sittestilling. For å oppnå best mulig ergonomi er også gearspaken hevet med 95mm og avstanden til øvrige kontrollorganer er nøye avstemt for å passe forskjellige kroppsstørrelser.

Sikkerheten er selvsagt også viktig når Ford lanserer sin nye småbil. Det intelligente sikkerhetssystemet som benyttes i Mondeo er også tatt i bruk i Fiesta. Det innebærer blant annet totrinns kollisjonsputer med en avansert føler i fronten av bilen. Fire kollisjonsputer er standard og karosseriet har fått dobbelt så høy bøyningsstivhet og 40 prosent høyere vridningsstivhet enn forgjengeren.

Mange varianter
Tre utstyrsnivåer (Ambiente, Trend og Ghia) samt fire motoralternativer tilbys i nye Fiesta, en dieselvariant og tre bensindrevne. Dieselen har betegnelsen Duratorq TDCi og har et slagvolum på 1399cc og 68hester (160 Nm ved 1750 o/min). Bensinmotorene heter Duratec og har slagvolum på 1,3 liter, 1,4 liter og 1,6 liter. Den minste yter 68hk, den mellomste 80 og den største 100hk. Snittforbruket på dieselvarianten er oppgitt til 4,5 liter/100km mens bensinmotorene har et snittforbruk på mellom 5,8 og 6,6 liter pr 100km.

Fiesta kommer til Norge som 5-dørs utgave tidlig 2002 og er den første i en helt nye serie småbiler som Ford skal lansere i løpet av det neste halvannet år. ”Det er ikke mulig å lykkes som ett av de toneangivende bilmerkene i Europa uten å få orden på småbilsatsningen,” sier styreformann i Ford Europa, David Thursfield. La oss håpe de lykkes med Fiesta i samme grad som de har gjort med Mondeo.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: