Smartere Smart
Også til Frankfurt kommer Smart med en nyhet.. Hyper kalles den og er en hyper-økonomi-modell , en halvveis hybrid modell er det vi møter. I samarbeide med britiske Zytek har forskerne hos Daimlerchrysler utviklet en liten dieselenhet for Smart som sammen med en elektrogenerator/motor sørger for at bilen, uten ytterligere kunstgrep, fint kommer under 0,3 liter/mil. 13% bedring i forhold til en vanlig diesel-Smart lover man – og i overførte verdier betyr dette under 80 gram CO2/km. Nå er ikke dette hybrid som vi kjenner det fra Honda og Toyota, der du kan kjøre resten av dagen uten å bruke forbrenningsmotoren. Her er elektro-utrustningen bare med på å stenge luken mellom dieselmotoren av og dieselmotoren på. For eksempel stanser dieselmotoren automatisk når du venter på grønt. Når den riktige fargen kommer og du trykker på gasspedalen er det el-motoren som drar deg i gang og så fyres dieselen opp og overtar umerkelig litt lenger opp på turtallskalaen.. Ved lukeparkering er det meget behageligere å bruke el-drift, og i lukkede garasjeanlegg, for eksempel, ved lave hastigheter, klarer el-systemet fremdriften alene. Siden det er forholdsvis begrenset bruk av motorer og generatorer og batterier er mervekten bare 85 kg. Men el-driften hjelper såpass godt til ved oppstart at aks-tiden fra null til 100 km/t faktisk er bedret med 2 sekunder. Selv om dette nok ikke akkurat er det som er av størst betydning for en Smart-fører. La det for øvrig være nevnt at i USA har Don Panoz, kjent blant annet for imponerende innsats på Le Mans, fortalt Daimlerchrysler at han ønsker å kjøpe 15.000 Smart-biler de neste fem årene. Og fabrikken kan legge igjen motorene hjemme fordi han skal la sitt elbil-firma, eMotion Mobility, bygge inn el-drift i dem. Det er ventet at produsenten sier ja, på den måten får de en gratis markedsføring av bilen sin på det amerikanske markedet. Kanskje Panoz lager en egen racing-serie med disse el-bilene? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |